جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رونمایی اینتل از نسل پنجم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

نسل پنجم پردازنده‌های زئون

اینتل در رویدادی که دسامبر ۲۰۲۳ میلادی تحت عنوان “AI Everywhere” برگزار شد از نسل پنجم پردازنده‌های زئون اینتل با نام رمز Emerald Rapids رونمایی کرد. پردازنده‌هایی که عملکرد بالاتری در انجام پردازش‌های سنگین، به‌ویژه در حوزه هوش مصنوعی دارند و نقش مهمی در تسریع عملیات محاسباتی خواهند داشت. به بیان دقیق‌تر، این پردازنده‌ها به تیم‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی کمک می‌کنند فرآیند آموزش مدل‌ها را سریع‌تر کنند، قابلیت‌های پردازشی موردنیاز محیط‌های محاسباتی با عملکرد بالا (HPC) را در اختیارشان قرار می‌دهند، به الزامات شبکه‌های مبتنی بر معماری کلاینت-سرور به‌شکل بهتری پاسخ می‌دهند، فرآیند پردازش محاوره‌های مرتبط با پایگاه داده‌‌ها را شتاب می‌بخشند و قابلیت‌های قدرتمندی در ارتباط با امنیت و ذخیره‌سازی ارائه می‌کنند.

ساندرا ریورا، معاون اجرایی و مدیر کل مرکز داده و گروه هوش مصنوعی اینتل، در رویداد “AI Everywhere” در ارتباط با پردازنده‌های جدید گفت: «این دومین ارتقای خانواده پردازنده‌های زئون در کمتر از یک سال است که توان پردازشی بیشتری برای انجام محاسبات در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. ویژگی شاخص پردازنده‌های نسل پنجم سازگاری آن‌ها با پلت‌فرم‌هایی است که امکان نصب پردازنده‌های نسل چهارم زئون اینتل را دارند. به بیان دقیق‌تر، شرکت‌هایی که زیرساخت‌هایی با قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهارم را خریداری کرده‌اند، مشکلی از بابت نصب پردازنده‌های نسل جدید نخواهند داشت. این پردازند‌ه‌ها در بلندمدت هزینه کل مالکیت و انتشار کربن را کاهش دهند».

با شتاب‌بخشی انجام محاسبات هوش مصنوعی در هر هسته، پردازنده‌های نسل پنجم اینتل به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند بدون نیاز به خرید تجهیزات بیشتر، از توان‌مندی‌های بالقوه پردازنده‌های نسل جدید به بهترین شکل استفاده کنند و بارهای کاری پیچیده و سنگین هوش مصنوعی را به شکل روان‌تری مدیریت کنند. به بیان دقیق‌تر تا ۴۲٪ راندمان بالاتری در عملیات استنتاج و تاخیری پایین‌تر از ۱۰۰ میلی ثانیه در ارتباط با مدل‌های زبانی بزرگ که بالغ بر ۲۰ میلیارد پارامتر دارند، ارائه می‌کنند.

در مقایسه با نسل قبلی پردازنده‌های زئون، این پردازنده‌ها ۲۱ درصد بهبود عملکرد در انجام محاسبات عمومی دارند و به طور میانگین ۳۶ درصد عملکرد بهتری به ازای هر وات برق مصرفی در انجام طیف گسترده‌ای از بارهای کاری دارند. سازمان‌هایی که الگوی تجاری آن‌ها مبتنی بر نوسازی تجهیزات زیرساختی هر پنج سال یکبار است و حتی از نسل‌های قدیمی‌تر پردازنده‌ها استفاده می‌کنند، در صورت ارتقا به پردازنده‌های نسل جدید، هزینه کل مالیکت خود را تا ۷۷٪ کاهش می‌دهند.

پردازنده‌های زئون نسل پنجم با تکیه بر توان‌مندی نسل‌های قبلی، نوآوری‌های جدیدی را با هدف دستیابی به عملکرد بالا در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. این پردازنده‌ها ۶۴ هسته پردازشی به ازای نصب هر پردازنده روی سرور و کش L3 بیشتری نسبت به نسل قبلی ارائه می‌‌دهند. همچنین، هر پردازنده توانایی پشتیبانی از هشت کانال DDR5 دارد. لازم به توضیح است که پردازنده‌های نسل پنجم از حافظه‌های DDR5 با باس ۵۶۰۰ مگاترانسفر بر ثانیه (MT/s) پشتیبانی می‌کنند، پهنای باند بین سوکت را با فناوری Intel UPI 2.0 افزایش می‌دهند و بر مبنای مدل انتخابی از بارهای کاری CXL Type 3 پشتیبانی می‌کنند. ویژگی شاخص و مهم دیگری که پردازنده‌های نسل پنجم دارند افزایش پهنای باند شکاف گسترشی PCIe Gen5 به لطف حداکثر ۸۰ لاین است که نقش مهمی در تسریع عملیات ورودی و خروجی دارد.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.