جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رونمایی کارت‌های گرافیک RTX 4000 Super در CES 2024 رونمایی کرد

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

کارت‌های گرافیک RTX 4000 Super شرکت Nvidia

Nvidia در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2024 از کارت‌های گرافیک RTX 4000 Super خود رونمایی کرد. سه مدل کارت گرافیکی که Nvidia در این مراسم به رونمایی از آن‌ها پرداخت در زیرمجموعه کارت‌های گرافیک Super هستند. Nvidia در جریان برگزاری کنفرانس به این نکته اشاره داشت که سه مدل رونمایی شده ماهیت مرجع دارند و قرار است در آینده نزدیک مدل‌های سفارشی‌سازی شده‌ای از آن‌ها تولید و روانه بازار شود.

این کارت‌های جدید در رنگ‌های سبز و مشکی عرضه شده‌اند، اما بدنه‌ کاملا مشکی دارند. سوپر کارت‌های جدید قرار است در ماه ژانویه و با فاصله یک هفته‌ای عرضه شوند. کارت‌های گرافیکی که به‌گفته Nvidia در فرآیند طراحی آن‌ها تمرکز اصلی بر روی توان پردازشی کارت‌ها قرار داشته است. انویدیا در جریان برگزاری کنفرانس خبری خود اعلام کرد، کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super با قیمت ۷۹۹ دلار، کارت گرافیک RTX 4070 Super با قیمت ۵۹۹ دلار، کارت گرافیک RTX 4070 با قیمت ۵۴۹ دلار و کارت گرافیک RTX 4080 Super با قیمت ۹۹۹ دلار به بازار عرضه خواهند شد.

کارت‌های گرافیک ۴۰۸۰S و ۴۰۷۰S  قرار است علاوه بر نسخه‌های استاندارد در نسخه‌های Nvidia Founders نیز به بازار عرضه شوند، در حالی که ۴۰۷۰ Ti Super بدون مدل FE شخص اول عرضه خواهد شد. توجه داشته باشید کارت‌های ۴۰۸۰ Super و ۴۰۷۰ Ti Super جایگزین همتایان غیرسوپر خود می‌شوند.

اگر اخبار مرتبط با فعالیت‌های Nvidia در ارتباط با کارت‌های گرافیکی را دنبال کرده باشید به خوبی از این نکته اطلاع دارید که این شرکت از چند سال قبل به‌شکل جدی روی توان پردازشی کارت‌های گرافیکی متمرکز شده و در نمایشگاه CES 2024 نیز بخشی از تبلیغاتش پیرامون کارت‌های گرافیک جدید به مواردی مثل هسته‌های پردازشی سایه‌زن، ردیابی پرتو (Ray Tracing) و هسته‌های پردازشی تنسور اختصاص داشت. به بیان دقیق‌تر، Nvidia به‌دنبال مطرح کردن این موضوع است که کارت‌های جدید نه تنها در زمینه پردازش‌های سنگین گرافیکی عملکرد بالایی دارند، بلکه در زمینه آموزش مدل‌های هوشمند نیز قابل استفاده هستند.

کارت گرافیک RTX 4080 Super مجهز به ۱۰۲۴۰ هسته پردازشی کودا و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ GDDR6X با سرعت ۲۳  گیگابیت‌ بر ثانیه است که مصرف برق آن برابر با ۳۲۰ وات است. Nvidia اعلام کرده است کارت گرافیک فوق هنگام اجرای بازی‌ها ۲۴۶ وات برق مصرف می‌کند، اما در حالت آماده به کار تنها ۱۵ وات برق مصرف می‌کند.

یکی از نکات قابل تاملی که انویدیا در جریان رونمایی از RTX 4080 Super به آن اشاره داشت، این مسئله بود که کارت گرافیک مذکور، مجهز به هوش مصنوعی است و توانایی اجرای بازی‌های ۴K را دارد، البته به شرطی که ویژگی رهگیری پرتو روی آن فعال شده باشد. با استناد به بنچمارک‌های ارائه شده، RTX 4080 Super هنگام اجرای بازی‌ها عملکردی دو برابر بهتر از RTX 3080 Ti دارد که یکی از کارت‌های گرافیک خوب بازار شناخته می‌شود.

کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super به ۸۴۴۸ هسته کودا و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ GDDR6X تجهیز شده است و توان مصرفی آن هنگام انجام پردازش‌های سنگین برابر با ۲۸۵ وات است، اما در حالت آماده به کار برق مصرفی معادل ۱۲ وات دارد. همچنین، کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super در مقایسه با کارت گرافیک RTX 3070 Ti چیزی در حدود ۲.۵ برابر قدرتمندتر است.

کارت قدرتمند دیگری که انویدیا از آن رونمایی کرد، RTX 4070 Super بود که قابلیت‌های سخت‌افزاری سطح بالایی دارد. یک کارت گرافیک قدرتمند که نزدیک به ۲۰ درصد هسته پردازشی بیشتری نسبت به RTX 4070 دارد و ۷۱۶۸ هسته محاسباتی کودا دارد. این کارت گرافیک مجهز به ۳۶ مگابایت حافظ نهان L2 است و هنگام انجام فعالیت‌های محاسباتی ۲۰۰ وات برق مصرف می‌کند، اما در حالت آماده به کار مصرف آن برابر با ۱۲ وات است.

با نگاهی به مشخصات منتشر شده هر کارت به‌خوبی متوجه می‌شویم که ویژگی‌های سخت‌افزاری آن‌ها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال، RTX 4070 Ti Super دارای پردازنده گرافیکی AD103 است که قبلا برای RTX 4080 رزرو شده بود، اما در کارت فوق مورد استفاده قرار گرفته و ۱۰ تعداد هسته‌های پردازشی کودا را افزایش داده و علاوه بر این، به ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6X با گذرگاه ۲۵۶ بیتی تجهیز شده است. اما دو ویژگی فنی Boost clock و Rated Power Draw آن ثابت باقی مانده‌اند.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.