بررسی حافظه حالت جامد TEAMGROUP T-FORCE Z540

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

حافظه حالت جامد TEAMGROUP T-FORCE Z540

تاکنون حافظه‌های حالت جامد مختلفی از Teamgroup به بازار عرضه شده است، اما T-Force Z540 اولین درایو نسل پنجم است که به آزمایشگاه ما راه یافته است. این درایو M.2 نسل ۵ در سه ظرفیت ۱ ترابایت، ۲ ترابایت و ۴ ترابایت موجود است.

بسیاری از حافظه‌های حالت جامد نسل ۵ که تا به حال دیده‌ایم از کنترلر Phison PS5026-E26 استفاده می‌کنند، اما در نوع حافظه‌ی NAND و میزان حافظه‌ی DRAM با هم تفاوت‌هایی داشته‌اند که عملکرد آن‌ها را با تغییراتی همراه کرده است. عامل مهم دیگر در دستیابی به عملکرد بهتر، فریم‌وری است که تولیدکنندگان روی درایوها نصب می‌کنند. نکته مهمی که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که درایوهایی با سخت‌افزار یکسان، اما فریم‌ور متفاوت، عملکردهای مختلفی از خود نشان می‌دهند.

با نگاه به قسمت جلویی درایو Z540، می‌توانیم کنترلر Phison PS5026-E26-52 را در کنار حافظه‌ی DRAM ساخت SK Hynix مشاهده کنیم. در کنار حافظه‌ی DRAM، حافظه‌ی NAND ساخت Micron قرار دارد که در پشت درایو به صورت آینه‌ای تعبیه شده است. این SSD نسل ۵ با راه‌حل دفع گرما مبتنی بر گرافن تبلیغ می‌شود؛ اما این راه‌حل به صورت پیش‌فرض روی درایو نصب نیست. با این‌حال، راه‌حل مذکور نقش موثری در انتقال بهتر گرما به خنک‌کننده‌ی مادربرد دارد.

با نگاه به قسمت زیرین درایو، می‌توانیم حافظه‌ی NAND ساخت Micron را که بدون پوشش است و همچنین محل‌هایی که حافظه‌ی DRAM اضافی در مدل ۴ ترابایتی نصب می‌شود را به خوبی مشاهده کنیم. به احتمال زیاد این محل‌های مربوط به حافظه‌ی DRAM در مدل ۱ ترابایتی استفاده نمی‌شوند.

مشخصات T-Force Z540

از نظر سرعت مدل‌های مختلف، بین مدل‌های ۱ ترابایتی و ۲ ترابایتی تفاوت کمی وجود دارد و تنها تفاوت ثبت‌شده بین مدل‌های ۲ ترابایتی و ۴ ترابایتی، دو برابر شدن TBW است.

Model

TM8FF1001T0C129

TM8FF1002T0C129

TM8FF1004T0C129

Capacity

1TB

2TB

4TB

Form Factor

M.2 2280

Interface

PCIe Gen5x4

Sequential Read

Up to 11,700 MB/s

Up to 12,400 MB/s

Up to 12,400 MB/s

Sequential Write

Up to 9,500 MB/s

Up to 11,800 MB/s

Up to 11,800 MB/s

TBW

600TBW

1200TBW

2400TBW

Vibration

80Hz~2000Hz/20G

Shock

1500G/0.5ms

MTBF

1,700,000 Hours

Warranty

5-year limited warranty

عملکرد

برای تست عملکرد، Z540 را با چند SSD دیگر مقایسه کردیم تا شناخت بهتری نسبت به آن دست آوریم. همچنین، چند SSD نسل ۴ را نیز در این بررسی قرار داده‌ایم تا پیشرفت‌های نسل ۵ و عملکرد نسل ۴ را به شکل دقیق‌تری به شما نشان دهیم. درایوهایی که مورد بررسی قرار گرفتند به شرح زیر بودند:

  • Corsair MP700 Pro SE
  • Gigabyte Aorus 1200
  • Samsung 990 Pro (نسل ۴)
  • Seagate Firecuda 540
  • Crucial T705
  • Solidigm P44 Pro (نسل ۴)

تحلیل عملکرد با VDBench

تست‌های تحلیل عملکرد VDBench مجموعه‌ای از آزمون‌هایی است که عملکرد درایوها را به خوبی نشان می‌دهند. این تست‌ها عملکرد درایو را زمانی که به شکل کامل با داده‌ها پر می‌شوند نشان می‌دهند و همچنین بخشی از درایو را به اندازه‌ی یک درصد از ظرفیت آن‌ پارتیشن‌بندی می‌کنند تا نحوه‌ی واکنش درایو به بار کاری برنامه‌ها را شبیه‌سازی کنند. این تست با تست‌های انتروپی کامل که از ۱۰۰٪ درایو استفاده کرده و آن را به وضعیت پایدار می‌رسانند، متفاوت است. تست‌های انجام شده به شرح زیر هستند:

  • خواندن تصادفی ۴ کیلوبایت: ۱۰۰٪ خواندن، ۱۲۸ رشته، ۰ تا ۱۲۰ درصد نرخ ورودی/خروجی
  • نوشتن تصادفی ۴ کیلوبایت: ۱۰۰٪ نوشتن، ۶۴ رشته، ۰ تا ۱۲۰ درصد نرخ ورودی/خروجی
  • خواندن ترتیبی ۶۴ کیلوبایت: ۱۰۰٪ خواندن، ۱۶ رشته، ۰ تا ۱۲۰ درصد نرخ ورودی/خروجی
  • نوشتن ترتیبی ۶۴ کیلوبایت: ۱۰۰٪ نوشتن، ۸ رشته، ۰ تا ۱۲۰ درصد نرخ ورودی/خروجی
  • بوت VDI
  • VDI Initial Login
  • VDI Monday Login

با شروع تست خواندن تصادفی ۴ کیلوبایت، عملکرد همه درایوها تقریبا نزدیک به هم است، به جز Aorus 1200 که با تاخیر و کاهش سرعت به حدود ۷۹.۵ هزار IOPS می‌رسد. MP700 Pro SE با ۱.۱۲ میلیون IOPS و 113 میکروثانیه تاخیر پیشرو است. Z540 با ۱,۰۹۹,۶۶۴ IOPS و ۱۲۶ میکروثانیه تاخیر، درست در میانه‌ی این درایوها قرار می‌گیرد.

در تست نوشتن تصادفی ۴ کیلوبایت، عملکرد درایوهای نسل ۴ کمی ناپایدار بود. خط آبی سمت راست مربوط به درایو 990 Pro است که عملکرد چشمگیر ۵۷۱ هزار IOPS و حداکثر تاخیر ۲۴۱.۳ میکروثانیه را ارائه می‌دهد. خط زرد مربوط به درایو P44 Pro با ۲۴۸ هزار IOPS و ۵۱۰ میکروثانیه تاخیر، و خط قرمز مربوط به درایو MP700 Pro SE با ۳۳۷.۵ هزار IOPS و ۳۷۷ میکروثانیه تاخیر است. خط آبی رنگ زیر خط MP700 Pro SE مربوط به درایو Z540 است که با ۲۷۶.۵ هزار IOPS و ۶۷.۳ میکروثانیه تاخیر، عملکرد خوبی را به نمایش می‌گذارد. 

در تست خواندن ترتیبی ۶۴ کیلوبایت، نتایج درایوهای مختلف چندان همخوان نبود، اما عملکرد Z540 نسبتا خوب بود. این درایو با سرعت خواندن ۷,۹۵۶ مگابایت بر ثانیه و تاخیر ۲۵۰.۷ میکروثانیه، مقام سوم را کسب کرد. با نگاهی به نتایج دیگر، درایو P44 Pro با سرعت ۴,۹۸۹ مگابایت بر ثانیه و تاخیر ۳۹۹.۸ میکروثانیه در رتبه آخر قرار گرفت و درایو T705 با سرعت خواندن ۹,۸۴۵ مگابایت بر ثانیه و تاخیر ۲۰۲.۵ میکروثانیه، رتبه اول را به خود اختصاص داد.

در تست نوشتن ترتیبی ۶۴ کیلوبایت، باز هم شاهد کاهش تدریجی نتایج با تاخیر کمتر و توان عملیاتی بالاتر در هر درایو هستیم، اگرچه جای برخی از درایوها با هم عوض شده است. در این تست، درایو Aorus 12000 با سرعت ۹۹۱ مگابایت بر ثانیه و تاخیر ۱,۰۳.۷ میکروثانیه در رتبه‌ی آخر قرار گرفت و درایو 990 Pro نیز دوباره با سرعت ۲,۲۵۴ مگابایت بر ثانیه و تاخیر ۴۳۶ میکروثانیه، پیشتاز شد. درایو Z540 باز هم در جایگاه سوم با سرعت ۱,۳۴۴ مگابایت بر ثانیه و تاخیر ۷۳۲.۷ میکروثانیه قرار گرفت.

در بخش بوت VDI، Z540 با امتیاز ۲۰۶,۱۸۹ IOPS و تاخیر ۱۷۰ میکروثانیه، پیشتاز گروه شد، اما در رتبه‌ی اول قرار نگرفت. این اعداد Z540 را تقریبا در جایگاه چهارم قرار می‌دهند، به دنبال آن درایوهای P44 Pro، T705 و MP700 Pro SE قرار دارند.

در تست VDI Initial Login، شاهد ناپایداری بیشتری در عملکرد درایوهای Gen4 نسبت به درایوهای Gen5 هستیم. درایو Z540 در این تست با امتیاز ۶۱,۹۰۳ IOPS و تاخیر ۴۸۲ میکروثانیه پیشتاز شد. درایو Firecuda 540 با امتیاز ۵۹,۳۶۱ IOPS و تاخیر ۵۰۳ میکروثانیه در رتبه‌ی دوم قرار گرفت.

در نهایت، به تست VDI Monday login می‌رسیم. در این تست، دو درایو Gen4 در رتبه‌های پایین قرار می‌گیرند و Z540 با امتیاز ۴۸,۴۵۷ IOPS و تاخیر ۳۲۷.۹ میکروثانیه، دوباره پیشتاز شدند. درایو T705 با امتیاز ۴۷,۷۴۳ IOPS و تاخیر ۳۳۳.۶ میکروثانیه در رتبه‌ی دوم قرار گرفت. 

کلام آخر

شاید Teamgroup T-Force Z540 قدرتمندترین درایوی نباشد که آن را مورد بررسی قرار دادیم، اما بدون شک عملکرد ضعیفی هم از خود نشان نداده است. Z540 در تمام تست‌های ما عملکرد خوبی داشت و به طور کلی در میانه‌ی گروه و گاهی اوقات در صدر جدول قرار گرفت. در بیشتر موارد، این درایو به صورت مستقیم با Corsair MP700 Pro SE یا Crucial T705 رقابت می‌کرد. در شرایطی که در مقطع فعلی قیمت Z540 ارزش خرید کمتری در مقایسه با رقبا دارد، اما قیمت آن غیرمنطقی نیست و انتظار می‌رود در آینده افت قیمت را تجربه کند. اگر به دنبال یک SSD نسل پنجم M.2 با عملکرد قابل اعتماد هستید، Z540 ارزش بررسی کردن را دارد.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.