سوپرمیکرو از سرورهای قدرتمند خود در رویداد Intel Vision 2024 رونمایی کرد

دسته‌بندی بلاگ
سرورهای قدرتمند سوپرمیکرو
فهرست مطالب

سرورهای قدرتمند سوپرمیکرو

سوپر میکرو (Supermicro) در جریان برگزاری رویداد Intel Vison 2024 از سرورهای مبتنی بر Intel Xeon 6 رونمایی کرد و نشان داده که از الگوی متفاوتی برای ساخت این سرورها بهره می‌برد. نکته قابل تامل رویداد مذکور این بود که سرورهای Supermicro X14 به همراه یک سورپرایز بزرگ در معرض دید همگان قرار گرفتند. البته، ستاره رویداد Intel Vision 2024، شتاب‌دهنده هوش مصنوعی Intel Gaudi 3 بود.

سرورهای قدرتمند سوپرمیکرو

همان‌طور که انتظار می‌رفت، سوپرمیکرو، سرورهایی باهدف پاسخ‌گویی به نیازهای آینده را به بازار عرضه کرده و یک سیستم ترکیبی با ۸ شتاب‌دهنده هوش مصنوعی (AI) از نوع Intel Gaudi 3 و UBB را طراحی کرده است. این شتاب‌دهنده‌ها در قسمت بالایی سیستم قرار گرفته‌اند و بخش‌های پردازشی و ورودی/خروجی در پایین آنها قرار دارند. ۶ درگاه OSFP از نوع اترنت ۸۰۰ گیگابیتی دارد که هر کدام ۲۰۰ گیگابیت اترنت را از چهار شتاب‌دهنده OAM دریافت می‌کنند. تصویر بالا یکی از این شتاب‌دهنده‌ها را نشان می‌دهد. این سیستم در واقع یک نمونه اولیه کاربردی است و به همین دلیل برای نمایش در رویداد Vision 2024، خنک‌کننده از روی آن برداشته شده است.

سرورهای قدرتمند سوپرمیکرو

در سیستم مذکور، سوپرمیکرو یک مدل از پردازنده‌های نسل ششم زئون (Xeon) اینتل را مورد استفاده قرار داده که مدل Xeon 6 Granite Rapids-AP نام دارد و از پردازنده‌های رده بالا به شمار می‌رود. قبلا می‌دانستیم که سوکت‌های مختلفی برای Xeon 6 اینتل وجود خواهد داشت که این سیستم از سوکت‌های رده ‌بالا استفاده می‌کند. اگرچه پیش از این، شاهد عرضه مادربردهای Granite Rapids بودیم، اما این اولین باری است که یک سیستم مبتنی بر پردازنده Granite Rapids-AP را مشاهده می‌کنیم. بدنیست بدانید که سوپرمیکرو تنها عرضه‌کننده‌ اصلی در نمایشگاه بود که سیستمی با ترکیب Gaudi 3 OAM و Xeon 6 به نمایش گذاشته بود.

فرا-سرورهای یک یونیتی سوپرمیکرو

سوپرمیکر در کنار سیستم Gaudi 3، یک سرور یک یونیتی نیز طراحی کرده که ظاهری کاملا یکسان با سرورهای رایج بازار دارد، اما به لحاظ فنی ویژگی‌های شاخصی دارد. این سرور، Supermicro SYS-522DC-NR نام دارد و بخشی از خط تولید CloudDC این شرکت است. سوپر میکرو طیف وسیعی از سرورها با کاربری‌های مختلف را ارائه می‌دهد که از مدل‌های بسیار بهینه‌شده از نظر هزینه تا مدل‌هایی که سازمان‌ها و شخصی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند را شامل می‌شود. CloudDC یک ماژول محاسباتی قدرتمند است که برای استقرار در سازمان‌های بزرگ و پیاده‌سازی زیرساخت‌های فرامقیاس (Hyper-Scale) بهینه‌سازی و طراحی شده است. شاید در نگاه اول، یک سرور یک واحدی با ۱۲ جایگاه برای نصب درایوها باشد، اما با بررسی دقیق‌تر شگفت‌زده خواهید شد. 

سرورهای قدرتمند سوپرمیکرو

در پنل پشتی سرور، در سمت راستِ شاسی، اسلات مخصوص نصب پاورهای اضافی (redundant) قرار دارد. همچنین دو جایگاه برای کارت‌های توسعه‌ تمام قد در نظر گرفته شده است. اما از اینجا به بعد، تفاوت‌ها را مشاهده می‌کنیم. در کنار درگاه AIOM/OCP NIC 3.0، درگاه مدیریت سرور قرار گرفته است. توجه داشته باشید که درگاه VGA وجود ندارد. همچنین، کل بلوک مدیریت به همراه درگاه شبکه‌ مدیریت خارج از باند (OOB) و درگاه‌های USB روی یک ماژول قرار گرفته‌اند.

لازم به توضیح است که مدل مذکور، یک سرور تک پردازنده‌ای سازگار با پردازنده Sierra Forest است که قابلیت پشتیبانی از خنک‌کننده‌های مایع را دارد که روی برچسب آن عبارت X14 UP CloudDC با DC-MHS درج شده است. با این توصیف باید بگوییم که سوپر میکرو اولین شرکت از ۵ عرضه‌کننده‌ برتر است که از استاندارد DC-MHS پشتیبانی می‌کند. به گفته‌ی این شرکت، دل تلاش کرده بود تا این استاندارد را در نسل قبلی سرورهایش به کار بگیرد، اما موفق به پیاده‌سازی به موقع آن نشده بود.

اگر با استاندارد DC-MHS آشنایی ندارید، باید بدانید که این استاندارد، یک استاندارد OCP برای مادربردها است. این طراحی توسط اینتل با هدف ماژولار کردن سرورها به بلوک‌های استاندارد، طراحی شده است. از لحاظ تجاری، پذیرش این استاندارد توسط سوپرمیکرو اهمیت زیادی دارد، زیرا ده سال قبل، این شرکت از فرمت ارائه‌شده توسط اینتل و OCP استفاده نمی‌کرد، اما حالا بازار دستخوش تغییر شده است.

Supermicro SYS-222H-TN 2U Hyper Server

محصول دیگری که سوپرمیکرو از آن رونمایی کرد، سرور Supermicro SYS-222H-TN است. یک سرور دو یونیتی از سری Hyper که هشت جایگاه ۲.۵ اینچی برای نصب درایوهای NVMe دارد. هر دو طرف این سرور، برای کاربردهای مختلف قابل استفاده هستند، هرچند، صرفا به منظور به حداکثر رساندن جریان هوا برای کارت‌های توسعه (accelerators) طراحی شده‌اند. به طور کلی، سری Hyper سوپرمیکرو در گروه محصولات رده بالای سری CloudDC این شرکت قرار می‌گیرد.

سرورهای قدرتمند سوپرمیکرو

در پنل پشتی سرور، با چیدمان سنتیِ بلوک ورودی/خروجی (I/O) و محل قرارگیری منبع تغذیه‌ی سوپرمیکرو در ارتباط هستیم. همچنین، جایگاه‌های مختلفی برای رایزرها (risers) در پشت سرور وجود دارد که همراه با چینش دو درگاه OCP NIC 3.0 انعطاف‌پذیری بالایی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند. به احتمال زیاد، سوپرمیکرو تلاش زیادی انجام داده تا اتصالات کابلی را از مادربرد به درگاه AIOM/OCP NIC 3.0 هدایت کند.

شبیه به سرورهایی که معرفی کردیم، سوپرمیکرو امکان استفاده از خنک‌کننده‌های مایع را در اختیار کارشناسان قرار داده است.

Supermicro SBI-422B-1NE14 and SBI-621B-1NE34

همچنین، شاهد عرضه سرورهای تیغه‌ای (Blade) مبتنی بر Intel Xeon 6 بودیم که Supermicro SBI-422B-1NE14 مدلی است که دو اسلات توسعه و چهار جایگاه E3.S در جلو آن قرار دارد.

یک تیغه دو سوکتی و ۸ کاناله است، اما تغییر بزرگی در این سرور تیغه‌ای به وجود آمده است.

بد نیست بدانید که سوپرمیکرو برای خنک‌کننده مولفه‌های تامین کننده‌ برق از هیت‌سینک‌های مسی استفاده کرده است که دلیل این امر حجم بالای هوایی است که برای خنک کردن سرور باید جابه‌جا شود و در برخی از طراحی‌های این نسل، به هیت‌سینک‌های مسی نیاز است. تیغه‌ی دیگری که این شرکت به بازار عرضه کرد، Supermicro SBI-621B-1NE34 است. این تیغه دارای یک سوکت برای پردازنده‌ Xeon 6 -SP، هشت کانال DDR5 و شانزده اسلات DIMM است.

همان‌گونه که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، این سیستم توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی را از طریق اسلات تخصصی دارد.

در بخش جلویی سرور، ما دو سینی ۲.۵ اینچی را مشاهده می‌کنیم.

Sierra Forest اولین نسل از پردازنده‌های زئون اینتل با هسته E هستیم که قرار است بازار سرورهای تیغه‌ای را دست‌خوش تغییرات بزرگی کند. به طوری که انتظار می‌رود شاهد قرارگیری بیش از ۵۰۰۰ هسته E در یک شاسی SuperBlade باشیم که به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا رک‌های قدیمی با عمر بالای ۵ سال را با یک شاسی تیغه‌ای جایگزین کنند. سرورهای تیغه‌ای سوپرمیکرو یک گزینه عملیاتی برای آن گروه از شرکت‌هایی است که به دنبال کسب توان پردازشی بیشتر در ارتباط با پروژه‌های هوش مصنوعی هستند.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.