اینتل خود را برای رونمایی از Xeon 6 آماده می‌کند

دسته‌بندی بلاگ
اینتل Xeon 6
فهرست مطالب

اینتل Xeon 6

در ماه‌های آینده، زمانی که اینتل نسل بعدی پردازنده‌های زئون (اینتل Xeon 6) را عرضه کند، این رویداد نه تنها برای این شرکت حائز اهمیت است، بلکه بر نحوه رقابت این شرکت در بازار زیرساخت مراکز داده، لبه و ابر با رقبای بزرگ تاثیرگذار خواهد بود.

در رویداد Intel Vision، این غول نیمه‌رسانا از نسخه به‌روزرسانی‌شده‌ پردازنده زئون خود رونمایی کرد که تحت عنوان نسل ششم پردازنده‌های سرور به بازار عرضه خواهد شد. این شرکت به جای آن‌که از اصطلاح نسل ششم زئون اینتل (۶th-Gen Intel Xeon) استفاده کند، تصمیم گرفت از اصطلاح اینتل Xeon 6 استفاده کند. به بیان دقیق‌تر، نام‌گذاری رایج نسل قبل را کنار گذاشته و شماره نسل را به انتهای نام منتقل کرده است.

تغییر بزرگ‌تری که زئون به ما نوید می‌دهد این است که دو گزینه میکرو معماری وجود خواهد داشت که پردازنده‌های نسل ششم بر مبنای آن طراحی خواهند شد. به بیان دقیق‌تر، به جای این‌که همانند گذشته، اینتل روی یک نوع هسته برای همه پردازنده‌های این خط تولید تکیه کند، بر مبنای یک رویکرد متفاوت کار خواهد کرد. به این صورت که محصول جدید از پردازنده‌هایی بر مبنای یکی از دو هسته زیر ساخته می‌شوند:

  • هسته عملکردی (P-core)
  • هسته کارآمد (E-core)

در حالی که پردازنده‌های Xeon 6 با هسته‌های P باهدف ارائه عملکرد بالا برای کارهای محاسباتی فشرده و هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده‌اند، پردازنده‌های با هسته‌های E باهدف بهبود عملکرد در ارتباط با بارهای کاری با تراکم بالا و مقیاس‌پذیر بهینه‌سازی شده‌اند. هرچند هر دو مدل قابلیت انجام کارهای روزمره را خواهند داشت.

این تصمیم اینتل، مبنی بر منشعب کردن دو شاخه از پردازنده‌های Xeon بر مبنای دو نوع هسته به این معنا است که قصد دارد بالاترین سطح از انعطاف‌پذیری در انجام کارها و فعالیت‌های روزانه را در اختیار سازمان‌ها قرار دهد. اینتل ایده هسته‌های P و E را در سال ۲۰۲۱ با عرضه پردازنده‌های کلاینت نسل دوازدهم Core معرفی کرد که بسیاری از آنها شامل هر دو نوع هسته هستند.

پردازنده‌های Xeon 6 با هسته‌های E زودتر به بازار عرضه خواهند شد و مطابق با اخبار منتشر شده، قرار است در سه ماهه دوم سال به بازار عرضه شوند. این پردازنده‌ها که قبلا با نام رمز Sierra Forest شناخته می‌شدند، از هسته‌های E برای «ارائه عملکرد استثنایی» و رساندن تعداد هسته‌ها به سطوح جدید، استفاده می‌کنند که جایگاه اینتل در بازار پردازنده‌های سمت سرور را بهبود خواهند بخشید.

اینتل می‌گوید: «پردازنده‌های Xeon 6 با هسته‌های P «به‌زودی پس از» نسخه‌های مبتنی بر هسته E عرضه خواهند شد. این پردازنده‌ها که قبلا با نام رمز Granite Rapids شناخته می‌شدند، جانشین مستقیم پردازنده‌های نسل پنجم Xeon خواهند بود که سال ۲۰۲۳ عرضه شدند».

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.