El Capitan با پردازنده‌های AMD Instinct MI300A سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان در سال 2024 خواهد بود

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

شرکت HPE در نمایشگاه محاسبات با عملکرد بالا (ISC) که در تاریخ 12 تا 16 می 2024 میلادی در هامبورگ، آلمان برگزار شد، از یک سرور تیغه‌ای ابرکامپیوتر El Capitan رونمایی کرد که قرار است سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان شود. در این نمایشگاه، درِ جلوی یکی از تیغه‌های سرور این ابرکامپیوتر برداشته شد تا قطعات داخلی آن، از جمله پردازنده فوق‌العاده قدرتمند AMD Instinct MI300A، به نمایش گذاشته شود.

این دومین باری است که تراشه‌های پردازشی MI300A ابرکامپیوتر El Capitan به طور کامل در معرض دید قرار می‌گیرند. خود تیغه که با نام HPE Cray Supercomputing EX255a شناخته می‌شود، یک شاسی تک-اسلات یک یونیت است، اما با وجود اندازه کوچک، موفق شده است تا هشت تراشه MI300A را در خود جای دهد. این چیدمان بسیار متراکم است و از بلوک‌های خنک‌کننده مسی به همراه لوله‌های خنک‌کننده مسی برای اتصال همه اجزا به یکدیگر بهره می‌برد.

بدیهی است که هر تیغه برای مقابله با گرمای عظیم تولید شده توسط هشت پردازنده از خنک‌کننده مایع استفاده می‌کند. هر پردازنده MI300A دارای توان مصرفی (TDP) 550 وات و حداکثر توان مصرفی 760 وات است. این بدان معناست که خنک‌کننده تیغه‌ها باید بتواند تا 6080 وات و به طور متوسط حداقل 4400 وات را مدیریت کند.

هر تیغه شامل دو کارت نود  (بُرد) ۴ سوکتی و هر کارت دارای دو پردازنده‌ی قدرتمند AMD Instinct MI300A است. همچنین، در صورت نیاز، هر تیغه می‌تواند یک حافظه‌ی اضافی NVMe SSD را در خود جای دهد و دارای ۴ تا ۸ درگاه ورودی برای اتصال به سیستم شبکه‌ای HPE Slingshot-11 ابرکامپیوتر El Capitan است.

پس از راه‌اندازی در اواخر امسال، El Capitan به عنوان سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان شناخته خواهد شد و رکورد ابرکامپیوتر AMD-ای Frontier را تصاحب می‌کند. لازم به ذکر است که در حال حاضر، ابرکامپیوتر مبتنی بر معماری اینتل تحت عنوان Aurora تنها به نصف عملکرد از پیش تعیین شده (حداقل در LINPACK) رسیده است.

قلب تپنده‌ی این ماشین جدید، پردازنده‌ی قدرتمند AMD MI300A است که در حال حاضر یکی از پیشرفته‌ترین پردازنده‌های میکروچیپی جهان محسوب می‌شود. هر MI300A شامل ۲۴ هسته‌ی پردازنده‌ی مرکزی Zen 4 و یک پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند مبتنی بر CDNA3 با ۲۲۴ واحد محاسباتی و ۱۴۵۹۲ پردازنده‌ی جریانی است. هر دو پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی، هشت مجموعه حافظه‌ی HBM3 با ظرفیت کل ۱۲۸ گیگابایت را به اشتراک می‌گذارند. تراشه‌ی MI300A بزرگترین تراشه‌ای است که AMD تا به حال تولید کرده است و در مجموع از نه قالب محاسباتی مرتبط (یک CPU، هشت GPU) تشکیل شده است. AMD برای پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی از فرآیند ۵ نانومتری TSMC و برای قالب‌های روی هم چیده شده‌ی سه‌بعدی از فرآیند ۶ نانومتری استفاده می‌کند.

ابرکامپیوتر El Capitan توسط اچ‌پی (HP) Enterprise ساخته می‌شود و بر اساس معماری Shasta و زیرسیستم شبکه‌ای Slingshot-11 این شرکت خواهد بود. مشابه چنین ترکیبی نیز پیش‌تر در سایر ابرکامپیوترها از جمله Frontier به کار گرفته شده بود. El Capitan با دستیابی به بیش از ۲ اگزافلاپ قدرت پردازشی، در زمان رونمایی، عنوان سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان را به خود اختصاص خواهد داد. برای مقایسه، Frontier از ۱.۲ اگزافلاپ قدرت برخوردار است و این یعنی El Capitan تقریبا دو برابر سریع‌تر از رقیب قدیمی خود عمل می‌کند.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.