تولید پردازنده جدید اینتل به نام پردازنده Xeon R1S

پردازنده Xeon R1S
فهرست مطالب

پردازنده Xeon R1S

اینتل در حال آماده‌سازی پردازنده‌های جدیدی به نام پردازنده Xeon R1S است که دارای 136 خط ارتباطی PCIe 5.0 هستند. این پردازنده‌ها برای سیستم‌های تک سوکتی طراحی شده‌اند و توانایی پشتیبانی از تعداد زیادی کارت گرافیک یا دستگاه‌های ذخیره‌سازی با سرعت بالا را دارند. اینتل با تولید و عرضه این پردازنده‌، قصد دارد با پردازنده‌های ای‌ام‌دی که قبلا به بازار عرضه شده و مورد استقبال قرار گرفته‌اند، رقابت کند.

پردازنده Xeon R1S یک پردازنده قدرتمند و منحصر به‌فرد

اینتل در حال توسعه پردازنده‌های Xeon R1S با 136 لاین PCIe 5.0 است که برای سیستم‌های تک سوکتی طراحی شده‌اند. یکی از مزیت‌های رقابتی پردازنده‌های EPYC AMD (به استثنای مدل‌های AM5) وجود 128 لاین PCIe است که توانایی پشتیبانی از تعداد زیادی شتاب‌دهنده و/یا دستگاه‌های ذخیره‌سازی سطح بالا را دارد. ای‌ام‌دی به این استراتژی اعتقاد زیادی دارد و تقریبا بیشتر پردازنده‌های این شرکت بر مبنای معماری فوق طراحی شده‌اند، اما اینتل با ارائه Xeon 6 R1S با 136 خط PCIe، قصد دارد با پردازنده‌های AMD رقابت کند. البته این پردازنده تنها برای سیستم‌های تک سوکتی طراحی شده است.

Xeon 6 R1S عضوی از خانواده Granite Rapids پردازنده‌های Xeon 6700 اینتل است و به لطف هسته‌های محاسباتی با عملکرد بالا برای کاربرانی مناسب است که به اتصال PCIe فراوان نیاز دارند، اما به بالاترین تعداد هسته‌ها در پردازنده‌های Xeon 6900 نیاز ندارند. بنابراین، گزینه مناسبی برای کاربردهای ذخیره‌سازی سطح بالا است. علاوه بر این، از حداکثر 64 خط CXL 2.0 برای کاربردهایی مانند شتاب‌دهندگی یا گسترش حافظه پشتیبانی می‌کند. این پردازنده دارای کانال‌های حافظه DDR5 هشت کاناله خواهد بود که از حافظه DDR5-6400 یا MCRDIMM‌های سریع‌تر پشتیبانی می‌کنند. البته، ظرفیت کل حافظه که توسط پردازنده پشتیبانی می‌شود، مشخص نیست.

اینتل پردازنده جدید را Xeon 6 R1S نامیده و اعلام داشته برای کارهای خاص و تخصصی مانند ذخیره‌سازی داده‌ها و پردازش‌های پیچیده مناسب است. وجود 136 لاین PCIe 5.0 به پردازنده اجازه می‌دهد به شکل همزمان از کارت‌های گرافیک با تعداد بالا یا تجهیزات ذخیره‌سازی که توانایی انتقال اطلاعات با سرعت بالا را دارند، پشتیبانی کند. همچنین، پردازنده جدید از فناوری CXL 2.0 پشتیبانی می‌کند که برای اتصال دستگاه‌های اضافی مانند کارت‌های شتاب‌دهنده یا حافظه‌های اضافی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدون شک، برگ برنده پردازنده Xeon 6 R1S تعداد زیاد هسته‌های پردازشی و  محاسباتی (حدود 80) و پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 است. این پردازنده برای سیستم‌های تک سوکتی طراحی شده است و شاید برای کارهای پیچیده‌ای مانند هوش مصنوعی یا محاسبات علمی که نیازمند دقت بالایی هستند، مناسب نباشد، اما در مقابل، برای کارهای دیگری مانند ارتباطات، ذخیره‌سازی داده‌ها، و پردازش‌های خاص بسیار مناسب است.

با توجه به مشخصات این پردازنده، انتظار می‌رود که با پردازنده‌های سری EPYC 8004 شرکت ای‌ام‌دی رقیب اصلی آن باشند. اینتل در این زمینه برتری دارد، زیرا پردازنده‌های سری EPYC 8004 دارای تعداد هسته‌های کمتر و خطوط ارتباطی PCIe کمتری هستند که باعث می‌شوند سرعت و توان محاسباتی آن‌ها در مقایسه با پردازنده جدید اینتل کاهش پیدا کند.

با توجه به اینکه پردازنده مذکور از خانواده Granite Rapids Xeon 6700 است، انتظار می‌رود که دارای حداکثر 86 هسته محاسباتی با عملکرد بالا باشد، اگرچه به‌اعتقاد کارشناسان تعداد واقعی حدود 80 عدد خواهد بود. با توجه به اینکه این پردازنده برای یک ماشین تک سوکتی و بر مبنای سوکت LGA4710 طراحی شده است، انتظار نداشته باشید که نصب این پردازنده روی سیستم‌ها، عملکردی در حد سرورهای AI یا HPC ارائه دهد که معمولا از دو پردازنده مرکزی استفاده می‌کنند. با این حال، این پردازنده یک گزینه قدرتمند در زمینه کارهای ارتباطی، ذخیره‌سازی، محاسبات لبه و موارد مشابه است.

اینتل هنوز اطلاعات دقیقی درباره ویژگی‌های اضافی این پردازنده مانند موتورهای شتاب‌دهنده برای رمزنگاری، فشرده‌سازی، و انتقال داده‌ها منتشر نکرده است، اما اگر این ویژگی‌ها در پردازنده موجود باشند، می‌توان از آن برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.