چه عاملی باعث رشد انفجاری تقاضا برای زیرساخت فیزیکی مراکز داده در سال ۲۰۲۳ شد؟

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

رشد انفجاری تقاضا برای زیرساخت فیزیکی مراکز داده

درآمد این حوزه از فناوری اطلاعات، با کاهش مشکلات زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری، نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافت. بخش زیرساخت فیزیکی مراکز داده (DCPI) در سال ۲۰۲۳ از رشد دورقمی برخوردار شد. این در حالی است که این صنعت بر محدودیت‌های طولانی‌مدت زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری غلبه کرد و شروع به بهره‌مندی از مزایای هوش مصنوعی کرد. بر اساس آخرین گزارش «زیرساخت فیزیکی مراکز داده» گروه Dell’Oro، این بخش به رغم کاهش سرعت رشد درآمد زیرساخت فیزیکی مراکز داده از سه ماهه چهارم سال گذشته، ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد درآمد داشته است.

سفارشات تکمیل شده

طی ماه‌های اخیر، رونق هوش مصنوعی به وضوح قابل مشاهده بوده است. طبق گفته‌ی گارتنر، ۷۰ درصد از مدیران اجرایی اعلام کرده‌اند که سازمان آن‌ها در حال «بررسی و کاوش در مورد هوش مصنوعی مولد (generative AI) است».

با این حال، در حالی که بسیاری تصور می‌کردند رشد سریع مشاهده‌شده در بازار زیرساخت فیزیکی مراکز داده ناشی از انفجار هوش مصنوعی مولد است، لوکاس بران، مدیر تحقیقات Dell’Oro، اعلام داشته که این افزایش «عمدتا نتیجه‌ی تکمیل سفارشات انباشته‌شده‌ی ناشی از همه‌گیری توسط فروشندگان» است که به دلیل محدودیت‌های زنجیره تامین به تاخیر افتاده بود.

برن اشاره کرد که اگرچه رشد DCPI در سال ۲۰۲۳ شامل «سهم ناچیزی» از فروش مرتبط با بارهای کاری هوش مصنوعی بوده است، تاثیر واقعی این بخش هنوز به طور کامل مشخص نیست.

او گفت: «این موضوع به این دلیل است که ساخت تاسیسات جدید مرکز داده به طور کلی 18 تا 24 ماه طول می‌کشد و انتظار می‌رود تاسیسات جدیدی که به طور خاص برای پشتیبانی از بارهای کاری هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، در نیمه دوم سال 2024 به بهره‌برداری برسند».

افزایش تقاضا

در ماه فوریه، اندی سِونگروس، مدیر عامل بازار مراکز داده JLL، خاطرنشان کرد که با افزایش تقاضا برای مراکز داده در آمریکای شمالی، بازارهای ثانویه در حال پیشرفت هستند. این تحلیل‌گر اعلام داشت که جست‌وجو برای شناسایی تولیدکنندگان برق با هزینه کمتر و انتخاب مکان‌هایی که هزینه خرید یا اجاره آن‌ها کم باشد، شرکت‌ها را مجبور خواهد کرد در استراتژی فناوری اطلاعات خود در ارتباط با برخی از الزامات تجاری تجدیدنظر کنند. به بیان دقیق‌تر، اکنون سازمان‌های بزرگ به دنبال شرکت‌هایی هستند که انرژی موردنیاز را متناسب با ظرفیتی که به آن نیاز دارند در اختیارشان قرار دهد. بنابراین، شناسایی درست ظرفیت ممکن، در آینده بزرگ‌ترین چالش باشد.

در وبیناری که به تازگی از سوی Data Center Knowledge برگزار شد، کریستوفر مک‌لین، مدیر ارشد Critical Facility Group، بر موضوع ظرفیت برق موردنیاز مراکز داده تاکید کرد. او خاطرنشان کرد که رشد سهمگینی که ناشی از هوش مصنوعی است، به این معنی است که این صنعت برای تامین انرژی موردنیاز خود باید یک استراتژی جامع را اتخاذ کند.

جیسون شاو، رئیس کمیسیون خدمات عمومی جورجیا، در این ارتباط گفته است: «این میزان رشد، بخش انرژی را غافلگیر کرده است. این موضوع باعث می‌شود تعجب کنید و فکر کنید که چطور به این وضعیت رسیدیم؟ چطور پیش‌بینی‌ها اینقدر اشتباه بودند؟ واقعیت این است که روند مذکور، چالشی را ایجاد کرده که قبلا هرگز ندیده بودیم».

در عطش دستیابی به داده‌های بیشتر و بیشتر

چالش ظرفیت مراکز داده تنها به برق محدود نمی‌شود. همانطور که در مقاله اخیر گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیای ریورساید بررسی شد، هوش مصنوعی مولد تشنه‌ی داده است. این مقاله که توسط دکتر شائولئی رن منتشر ‌شد، تخمین می‌زند که ChatGPT برای یک مکالمه‌ی ساده‌ی تقریبا ۲۰ تا ۵۰ پرسش و پاسخ، چیزی در حدود یک بطری آب معدنی ۵۰۰ میلی‌لیتری را در قالب تجهیزات سرمایشی مصرف می‌کند.

به بیان دقیق‌تر، آموزش ChatGPT در قالب پرسش‌و پاسخ‌ها، چیزی نزدیک به ۶ درصد از آب West Des Moines را نیاز دارد. تیم دکتر رن تخمین می‌زنند که مراکز داده در آمریکا در سال ۲۰۲۲ حدود «۱.۵ میلیارد مترمکعب آب برداشت کرده‌اند که تقریباً ۰.۳۳ درصد از کل برداشت سالانه‌ی آب در آمریکا را تشکیل می‌دهد»، رقمی که تقریبا دو برابر برداشت آب کشور دانمارک است. آن‌ها بر این باورند که مصرف آب مراکز داده تا سال ۲۰۲۷ دوباره دو برابر خواهد شد.

استقرارهای جدید

با این حال، بسیاری به دنبال راه‌هایی برای کاهش تقاضای برق و آب هستند، مانند ابتکار COOLERCHIPS از سوی وزارت انرژی، سرمایه‌گذاری مایکروسافت در همجوشی هسته‌ای، یا تنظیم میزان مصرف برق گوگل در ساعات اوج مصرف.

برن از گروه Dell’Oro در این ارتباط گفته است: «شواهد حاکی از آن است که برخی از راه‌حل‌ها در حال هم‌گرایی هستند». شرکت ورتیو که رهبری بازار در زمینه مدیریت دمای مراکز داده را بر عهده دارد، خبر از استقرار تجهیزات سرمایشی مایع خود داده است. این تازه نقطه شروع است، زیرا ورتیو قصد دارد ظرفیت تولید مکانیزم سرمایش مایع را در سال ۲۰۲۴ تا ۴۵ برابر افزایش دهد».

با توجه به پیش‌بینی‌های گروه Dell’Oro، رشد بازار جهانی DCPI در سال ۲۰۲۴ در نیمه اول ۲۰۲۴ تعدیل خواهد شد، اما در نیمه دوم سال با افزایش استقرار زیرساخت فیزیکی مرتبط با بارهای کاری هوش مصنوعی، سرعت خواهد گرفت».

همچنین، طبق گزارش سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ گروه Dell’Oro، بازار DCPI در آمریکای شمالی، آسیا-پاسیفیک (به استثنای چین)، اروپا، و خاورمیانه و آفریقا (EMEA) با نرخ دورقمی رشد کرد، در حالی که درآمد کارائیب و آمریکای لاتین (CALA) با نرخ بسیار پایین‌تری افزایش یافت. چین تنها منطقه‌ای بود که بازار آن با کاهش روبرو شد.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.