ذخیره ساز HPE Cray C500 در مسیر محیط‌های hpc و خوشه‌های هوش مصنوعی

دسته‌بندی بلاگ
ذخیره ساز HPE Cray C500
فهرست مطالب

شرکت اچ‌پی، سیستم ذخیره‌سازی جدیدی، تحت عنوان HPE Cray Storage Systems C500 را برای خوشه‌های محاسباتی هوش مصنوعی و محاسبات با کارایی بالا (HPC) طراحی کرده است. این سیستم با هدف پیشگیری از بروز مشکل گلوگاه‌های ورودی/خروجی طراحی شده و قیمت کمتری نسبت به سیستم‌های Cray دارد که برای ابررایانه‌های رده بالا طراحی شده‌اند. لازم به توضیح است که سیستم ذخیره‌سازی HPE Cray C500 از تاریخ ۲۷ می برابر با 7 خردادماه 1403 از طریق HPE و شبکه فروش همکاران این شرکت قابل خریداری است.

سیستم ذخیره‌سازی HPE برای خوشه‌های هوش مصنوعی و محاسبات با کارایی بالا (HPC)

سیستم ذخیره‌سازی HPE Cray Storage Systems C500 با الهام از سیستم ذخیره‌سازی Cray SlusterStorE1000 طراحی شده که یک سیستم فایل موازی خارجی برای ابررایانه‌‌های اگزاسکیل و پیش-اگزااسکیل (pre-exascale) است که اغلب با سرورهای HPE Cray EX استفاده می‌شود. همان‌گونه که اشاره شد، C500 نیز بر اساس فناوری سیستم فایل موازی ساخته شده و به دنبال برطرف کردن مشکل گلوگاه‌های I/O در سیستم‌های محاسباتی با کارایی بالا (HPC) است. این سیستم برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی طراحی شده که بارهای کاری مثل مدل‌سازی، شبیه‌سازی و هوش مصنوعی را روی خوشه‌های کوچک‌تر اجرا می‌کنند.

اولریش پلشمیت (Ulrich Plechschmidt)، مدیر بازاریابی محصول HPE در واحد HPC and AI storage در توصیف سیستم فوق گفته است: «درست است که HPC عمدتا به شکل یک سرویس رده‌بالا شناخته می‌شود، اما همیشه اینطور نیست. برخی از مشتریان ممکن است بخواهند با یک استقرار کوچک کار خود را آغاز کنند و در ادامه دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهند».

او در پست مرتبط با معرفی آرایه‌های ذخیره‌سازی جدید گفت: «مشتریان ما به فناوری‌های ذخیره‌سازی اثبات‌شده و رده‌بالایی مثل سیستم‌های ذخیره‌سازی Cray ClusterStor E1000 نیاز دارند و آن‌را خریداری می‌کنند، با این‌حال، برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند در ابتدای راه به سراغ مدل‌هایی بروند که قیمت کمتری دارند. سیستم‌هایی که متناسب با اندازه خوشه‌های محاسباتی آن‌ها باشد که بارهای کاری ترکیبی شبیه‌سازی/مدل‌سازی و یادگیری ماشین/هوش مصنوعی را بدون مشکل اجرا کنند».

او در ادامه افزود: «در پاسخ به این نیاز، ما سیستم‌های ذخیره‌سازی HPE Cray C500 را معرفی می‌کنیم که فناوری‌های ذخیره‌سازی رده‌بالا را با هزینه‌ای منطقی و کاربری ساده در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد».

مزایای سیستم ذخیره‌سازی HPE Cray C500

C500 از سیستم فایل متن‌باز Lustre استفاده می‌کند که بدون لایسنس مبتنی بر ظرفیت (capacity-based licensing) کار می‌کند و در برخی کاربری‌ها، عملکردی به مراتب بالاتر از میانگین سیستم‌های ذخیره‌سازی رایج در مراکز داده دارد. همچنین، IOPS بسیار بالاتری نسبت به یک سیستم ذخیره‌سازی سنتی دارد که باعث می‌شود تا عملکرد سریع‌تری داشته باشد.

شرکت HPE زمانی که در سال ۲۰۱۹ شرکت Cray را خریداری کرد، خط تولید ClusterStor را به دست آورد. در بالاترین سطح، این سیستم تا ده‌ها پتابایت فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر حافظه حالت جامد را پشتیبانی می‌کند و تا ۱.۶ ترابایت بر ثانیه (TBps) و ۵۰ میلیون IOPS در هر رک ارائه می‌دهد. ClusterStor در تعدادی از ابررایانه‌های مهم از جمله سه ابررایانه اگزاسکیل Frontier، Auroraو El Capitan استفاده می‌شود.

تفاوت‌های C500 با ClusterStor E1000

با وجود اشتراکات زیاد بین C500 و ClusterStor E1000، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. در حالی که E1000 از یک کنترل‌کننده ذخیره‌سازی 2U24 برای واحد مدیریت سیستم SMU سرنام (System Management Unit) استفاده می‌کند، C500 از یک سرور مقرون‌به‌صرفه‌تر HPE ProLiant DL325 Gen11 استفاده می‌کند. همچنین، C500 از تعداد کنترلرهای کمتری برای مدیریت هارد درایورها استفاده می‌کند. لازم به توضیح است که انکلوژر C500، انعطاف‌پذیری بیشتری در میزبانی تعداد درایوهای ذخیره‌سازی دارد.

ادیسون اسنل، مدیرعامل شرکت Intersect360 Research که در زمینه تحقیقات HPC و ابررایانه‌ها تخصص دارد، در این ارتباط گفته است: «برنامه‌های ابرمحاسباتی، نیازمند راه‌حل‌های ذخیره‌سازی با عملکرد بالا هستند تا با عناصر محاسباتی بهترین انطباق و هماهنگی را داشته باشند. امروزه، این موضوع به ویژه با ورود موج جدیدی از کاربران به سمت مراکز داده که روی پروژهای هوش مصنوعی کار می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در حالی که برخی از سازمان‌ها ممکن است نسبت به این مسئله چندان حساس نباشند، اما واقعیت این است که آموزش مدل‌های بزرگ روی مجموعه داده‌های عظیم که روی گره‌های مختلف مستقر شده‌اند، نیازمند مکانیزم‌های ذخیره‌سازی پر سرعت هستند که به صورت موازی کار کنند. چنین زیرساختی قطعا به راه‌حل‌های ذخیره‌سازی با کارایی بالا نیاز دارد».

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.