رونمایی AMD از خانواده شتاب دهنده‌های AMD Instict در نمایشگاه Computex 2024

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

رونمایی AMD از خانواده شتاب دهنده‌های AMD Instict

دکتر لیسا سو، مدیرعامل شرکت AMD، در سخنرانی اصلی خود در نمایشگاه کامپیوتکس (Computex)، از نسل جدید خانواده شتاب‌دهنده‌های AMD Instinct که پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند، رونمایی کرد. این شرکت از یک نقشه راه چند ساله برای این شتاب‌دهنده‌ها رونمایی کرد که نوید بهبود سالانه عملکرد هوش مصنوعی و به ویژه قابلیت‌های حافظه را می‌دهد. رویداد امسال، نوید عصر جدیدی را می‌دهد که برخواسته از هوش مصنوعی است و نشان می‌دهد که مراکز داده در سال‌های آتی به چه توان محاسباتی بالایی دست پیدا خواهند کرد.

معرفی شتاب‌دهنده AMD Instinct MI325X

این نقشه راه به‌روز شده با معرفی شتاب‌دهنده جدید AMD Instinct MI325X که قرار است در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ عرضه شود، آغاز می‌شود. این شتاب‌دهنده از ۲۸۸ گیگابایت حافظه HBM3E و پهنای باند حافظه ۶ ترابایت بر ثانیه بهره می‌برد. همچنین، از طراحی جدید برد Universal Baseboard استفاده می‌کند که سازگار با سری AMD Instinct MI300 است.

شتاب‌دهنده‌ MI325X از نظر ظرفیت و پهنای باند حافظه، پیشرو در صنعت است و به ترتیب دو برابر و ۱.۳ برابر بهتر از رقبا عمل می‌کند. همچنین، ۱.۳ برابر قدرت پردازش بیشتری نسبت به رقبا ارائه می‌دهد که آن را به ابزاری قدرتمند برای پردازش‌های هوش مصنوعی تبدیل می‌کند.

پس از MI325X، انتظار می‌رود سری AMD Instinct MI350 که با معماری جدید AMD CDNA 4 کار می‌کند، در سال ۲۰۲۵ عرضه شود. این سری جهش قابل توجهی در عملکرد استنتاج هوش مصنوعی به همراه خواهد آورد و پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده‌ی افزایش تا ۳۵ برابر توان آن نسبت به سری AMD Instinct MI300 است. شتاب‌دهنده‌ی MI350X از طراحی Universal Baseboard استفاده می‌کند، از فناوری پیشرفته‌ی لیتوگرافی ۳ نانومتری بهره می‌برد، از فرمت‌های داده‌ی هوش مصنوعی FP4 و FP6 پشتیبانی می‌کند و تا ۲۸۸ گیگابایت حافظه‌ی HBM3E را ارائه می‌دهد.

با نگاهی به آینده، انتظار می‌رود سری AMD Instinct MI400 که با معماری AMD CDNA “Next” کار می‌کند، در سال ۲۰۲۶ عرضه شود. این سری جدیدترین ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را برای بهبود عملکرد و کارایی در آموزش و استنتاج هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ ارائه می‌دهد.

پذیرش و تاثیر شتاب‌دهنده‌های AMD Instinct MI300X

شتاب‌دهنده‌های AMD Instinct MI300X مورد استقبال گسترده شرکا و مشتریان بزرگی مانند مایکروسافت (Microsoft)، متا (Meta)، دل (Dell Technologies)، اچ پی (HPE)، لنوو (Lenovo) و دیگران قرار گرفته است. برد مک‌کریدی، معاون ارشد بخش پردازش شتاب‌دهنده‌ی مراکز داده AMD، بر عملکرد استثنایی شتاب‌دهنده‌های MI300X تاکید کرده است و نقش قابل توجه آن‌ها در پیشبرد نوآوری هوش مصنوعی را شرح داده است. او در این ارتباط گفته است: «از طریق به‌روزرسانی دوره‌ای و  عرضه‌ی سالانه‌ی محصولات، ما در ارائه نوآوری‌ها بی‌وقفه هستیم و قابلیت‌های رهبری و عملکردی را که صنعت هوش مصنوعی و مشتریان ما انتظار دارند، برای پیشبرد تکامل بعدی آموزش و استنتاج هوش مصنوعی در مراکز داده، ارائه می‌دهیم».

پیشرفت در اکوسیستم نرم‌افزاری هوش مصنوعی AMD

بسته‌ی نرم‌افزاری باز AMD ROCm 6 نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و به شتاب‌دهنده‌های AMD Instinct MI300X امکان می‌دهد عملکرد چشمگیری را برای مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) محبوب ارائه دهند. در سرورهایی که از هشت شتاب‌دهنده‌ی AMD Instinct MI300X و ROCm 6 استفاده می‌کنند و مدل Meta Llama-3 70B را اجرا می‌کنند، مشتریان می‌توانند ۱.۳ برابر عملکرد بهتر در استنتاج و تولید توکن را نسبت به رقبا به دست آورند. 

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.