افزودن دستیار هوش مصنوعی در مین فریم IBM

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

افزودن دستیار هوش مصنوعی در مین فریم IBM

افزودن هوش مصنوعی در مین فریم IBM با هدف سهولت در انجام کارها به مِین‌فریم خود اضافه کرده تا کاربران بتوانند به شکل ساده‌تری کارهای روزانه را انجام دهند. محصول جدید آی‌بی‌ام که watsonx Assistant for Z v1 نام دارد، خودکارسازی کدنویسی و فناوری هوش مصنوعی Watsonx را به منظور سهولت عملیات مین فریم ترکیب می‌کند.

 

هوش مصنوعی، مزایای بالقوه‌ای برای کسب و کارها به ارمغان آورده است. شرکت‌های پیشرو در زمینه استفاده از هوش مصنوعی مولد و تصمیمات داده‌محور، شاهد افزایش ۷۲ درصدی سود خالص سالانه و ۱۷ درصدی رشد درآمد سالانه نسبت به رقبا هستند. علاوه بر این، انتظار می‌رود با استفاده از هوش مصنوعی مولد، بهره‌وری کارمندان دانش‌محور حداقل ۷۰ درصد بهبود یابد. پذیرش دستیارهای هوش مصنوعی باهدف تحول در روند انجام کارها کاملا مشهود است. در همین ارتباط، آی‌بی‌ام اوایل خردادماه 1403 از محصول جدیدی رونمایی کرد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد از مزایای کار تمام دیجیتال و خودکارسازی شده به بهترین شکل استفاده کنند. این دستیار هوشمند را می‌توان در هر زمینه‌ای از کسب‌وکار به کار گرفت و به نتایج تجاری با سرعتی بی‌سابقه دست یافت.

دستیاران هوش مصنوعی سازمانی IBM مطابق با نیازهای کسب و کارها طراحی شده‌اند. این دستیارها بر پایه مدل‌های بنیادی قابل اعتماد و بر مبنای بهترین شیوه‌ها و مجموعه داده‌ها ساخته شده‌اند و قادر به انجام طیف وسیعی از کارها و خودکارسازی بخش عمده‌ای از وظایف هستند. این دستیاران هوشمند بر مبنای الگوی خودکارسازی‌، از گردش کارهای جامع پشتیبانی می‌کنند و از طریق یکپارچه شدن با فناوری‌های زیرساختی تجاری، کار با منابع مختلف داده‌ای را تسهیل کرده و به نیازهای منحصر به فرد کسب‌وکارها به شکل اختصاصی پاسخ می‌دهند.

در همین ارتباط، آی‌بی‌ام دستیار IBM watsonx Assistant را برای مین‌فریم‌های Z و D&B Ask Procurement را بر مبنای زیرساخت watsonx Orchestrate طراحی کرده است. با توجه به اینکه مین‌فریم‌ها حدود ۷۰ درصد از تراکنش‌های مالی در سراسر جهان را انجام می‌دهند، کسب‌وکارها برای اجرای حیاتی‌ترین برنامه‌های کاربردی خود به IBM Z وابسته هستند. برای این‌که اطمینان حاصل شود که این زیرساخت‌های قدرتمند به بهترین شکل مورد استفاده قرار می‌گیرند، آی‌بی‌ام دستیار هوش مصنوعی مولد IBM watsonx Assistant for Z را برای مین‌فریم‌های خود طراحی کرده است.

IBM watsonx Assistant for Z یک دستیار هوش مصنوعی مولد کارآمد است که نحوه‌ تعامل و مدیریت سیستم‌های مرکزی را برای برنامه‌نویسان سیستمی، اپراتورها و توسعه‌دهندگان در سطوح مختلف، ساده کرده است. این دستیار هوشمند بهترین الگوها و شیوه‌ها را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد و با ارائه‌ پاسخ‌های از پیش تعیین‌شده به کاربران جدید مین‌فریم‌های Z کمک می‌کند تا وظایف روزانه را به شکل ساده‌تری انجام دهند و به متخصصان باتجربه کمک می‌کند با سرعت بیشتری دانش خود را به متخصصان نسل جوان انتقال دهند.

دستیار watsonx Assistant for Z که بر اساس IBM watsonx Orchestrate و با مشارکت بخش تحقیقات IBM ساخته شده است، از یک مدل چت‌محور تحت عنوان granite.13b.labrador استفاده می‌کند. این مدل با درک کامل زبان انگلیسی، با دقت و وسواس بر مبنای حجم زیادی از داده‌ها که بالغ بر 2.5 تریلیون توکن و از جمله محتوای خاص مرتبط با مدیریت سیستم‌های IBM Z است، آموزش داده شده است.

پارول میشرا، معاون بخش مدیریت محصول در IBM Digital Labor، و اسکایلا لومیس، معاون بخش نرم‌افزار IBM Z، در همین ارتباط گفته‌اند: «دستیار هوش مصنوعی IBM watsonx Assistant for Z برای ساده‌سازی و بهینه‌سازی اجرای وظایف تکرارشونده از طریق تبدیل دانش به مجموعه‌ای قابل اعتماد از عملیات خودکارسازی شده طراحی شده است. کاربران می‌توانند اتوماسیون‌های موجود و قابل اعتمادی که قبلا با Ansible، JCL و REXX ساخته شده‌اند را به راحتی به عنوان مهارت‌های جدید به فهرست محصولات اضافه کنند. این مهارت‌ها را می‌توان از طریق یک رابط چت‌محور که قابلیت درک محتوا را دارد، فراخوانی کرد. این رابط از چارچوب خودکارسازیِ توسعه‌پذیرِ WatsonX Orchestrate استفاده می‌کند که باعث بهبود بهره‌وری و افزایش کارایی در مین‌فریم‌ها (Mainframe) می‌شود. WatsonX به کاربران اجازه می‌دهد تا منابع و جریان‌های کاری را از طریق هوش مصنوعی مولد ایجاد کنند و به این شکل وظایف روزانه را با پیچیدگی کمتر و سرعت بیشتری انجام دهند».

این دستیار طبق گفته‌ی میشرا و لومیس از معماری Z domain-specific retrieval-augmented generation برای ارائه محتوای مدیریت‌شده به کاربران استفاده می‌کند. برای مثال، دستیار می‌تواند به سوالات کاربران IBM Z در مورد محتوای خاص مرتبط با مین‌فریم‌های Z پاسخ دهد و همچنین مهارت‌های خودکار مرتبطی را پیشنهاد کند که در طول مکالمه قابل اجرا هستند.

جدیدترین گزارش گارتنر به این نکته اشاره دارد که تا سال ۲۰۲۸، ۷۵ درصد از مهندسان نرم‌افزار سازمانی از دستیارهای کدنویسی هوشمند استفاده خواهند کرد، در حالی که این رقم در اوایل سال ۲۰۲۳ کمتر از ۱۰ درصد بوده است. در حال حاضر، ۶۳ درصد از سازمان‌ها در حال آزمودن یا مستقر کردن دستیارهای کد هوش مصنوعی هستند.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.