جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مایکروسافت به طور رسمی خبر از عرضه ویندوز سرور ۲۰۲۵ داد

دسته‌بندی بلاگ
مایکروسافت به طور رسمی خبر از عرضه ویندوز سرور 2025 داد
فهرست مطالب

عرضه ویندوز سرور ۲۰۲۵

مایکروسافت با انتشار Windows Server Insider Build به شماره ۲۶۰۴۰ نشان داد که شایعات مبنی بر عرضه بزرگ‌ترین به‌روزرسانی ویندوز سرور صحت دارد و قرار است کارشناسان شبکه با نسخه‌ای متفاوت از ویندوز سرور کار کنند.

ویندوز سرور ۲۰۲۵ را در واقع باید همان ویندوز ۱۱ توصیف کنیم که با قابلیت‌های سازمانی، مجازی‌سازی و شبکه از راه خواهد رسید. در نسخه جدید این سیستم عامل سرور، مایکروسافت به بهترین شکل از هوش مصنوعی استفاده کرده و البته ویژگی‌های جدیدی نیز به ویندوز سرور افزوده است. به طور مثال، همراه با Windows Server 2025، وصله‌های ضروری با قابلیت Arc معرفی خواهد شد که اجازه می‌دهد وصله‌های ضروری و مهم حتی هنگامی که ویندوز سرور روی یک ماشین مجازی آژر در حال نیست در اختیار کاربران قرار داشته باشد.

در جدیدترین نسخه ویندوز سرور، اکتیو دایرکتوری و SMB بهبود پیدا کرده و از مکانیزم‌های قدرتمندترین برای محافظت از داده‌ها استفاده شده است. همچنین، تغییراتی در Hyper-V اعمال شده تا بتواند به بارهای کاری سنگین به خوبی پاسخ دهد و در عین حال، هزینه‌های عملیاتی را نیز کاهش دهد.

در ارتباط با قابلیت‌های Hyper-V و ذخیره‌سازی، مایکروسافت به سازمان‌ها وعده داده است که Windows Server vNext عملکرد به مراتب بهتری خواهد داشت و به‌طور مثال نرخ عملیات ورودی و خروجی (IOPS) در ارتباط با حافظه‌های NVMe SSD بهبود قابل توجهی پیدا خواهند کرد و عملکرد Replica در فرآیند ذخیره‌سازی و پشتیبانی NetworkATC برای ویندوز سرور تا ۳ برابر بهتر خواهد شد.

البته، اگر کمی به عقب بازگردیم، عرضه ویندوز سرور ۲۰۲۵ را در نسخه VMware ESXi 8 و نرم‌افزارهای دیگر شاهد بودیم که نشان می‌دادند مایکروسافت در نظر دارد در سال ۲۰۲۴ میلادی از نسخه بعدی ویندوز سرور رونمایی کند. لازم به توضیح است که مایکروسافت اعلام کرده فرآیند پشتیبانی از ویندوز سرور ۲۰۲۲ تا تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۳۱ میلادی ادامه پیدا خواهد کرد و شرکت‌ها می‌توانند با خیال آسوده از نسخه ۲۰۲۲ استفاده کنند. بنابراین، اگر ویندوز فوق را روی سرورها و مراکز داده نصب کرده‌اید

ویندوز سرور ۲۰۲۵ چه ویژگی‌های جدیدی خواهد داشت؟

در ویندوز سرور ۲۰۲۵   و    ویژگی‌های جدیدی که در نسخه Windows Server vNext Preview Build 25951 قرار دارند به موارد زیر باید اشاره کرد:

ورودی متفاوت به سرور با ویژگی Azure Arc

بهبود عملکرد ابزار ترمینال خط فرمان به لطف Windows Terminal

گزارش‌گیری پیشرفته در ارتباط با سیستم ذخیره‌سازی

بهبود عملکرد ویندوز سرور در ارتباط با تعریف دامنه‌ها

 ویژگی‌های جدید برای Windows Admin Center که شامل رابط مدیریتی جدید، ابزارها و ویژگی‌های جدیدی در ارتباط با مدیریت ویندوز سرور است.

یک پلتفرم جدید مجازی‌سازی که تجربه مجازی‌سازی کارآمدتر و انعطاف‌پذیرتری را در ارتباط با راه‌حل‌های مجازی‌سازی و هایپروایزرها ارائه می‌دهد.

ارائه ویژگی‌های جدید برای Azure Stack HCI که شامل تجربه استقرار جدید، ابزارهای مدیریت پیشرفته و ویژگی‌های مدیریتی جدید است.

ویژگی‌های جدیدی به منظور بهبود امنیت و عملکرد ویندوز سرور

لازم به توضیح است که ویژگی SMB over QUIC که پیش از این تنها در نسخه Windows Server Azure Edition در دسترس بود، اکنون در نسخه‌های Datacenter و Standard نیز وجود دارد. این ویژگی جدید از طریق یک آیکون کوچک نمایش داده می‌شود. کاربران می‌توانند به سادگی Azure Connected Machine Agent را نصب و پیکربندی کنند. زمانی که فرآیند نصب و فعال‌سازی Azure Arc به پایان رسید، اطلاعات وضعیت سرویس به شکل لحظه‌ای از طریق system tray نشان داده می‌شود.

یکی دیگر از تغییرات جالب توجه بهبود عملکرد ابزار خط فرمان ترمینال است که پیش‌تر در ویندوز ۱۱ شاهد آن بودیم و اکنون به ویندوز سرور ۲۰۲۵ نیز وارد شده است. در ترمینال جدید، ابزارهای جست‌وجوی سریع به همراه یکسری ویژگی‌های ارتقا یافته در دسترس مدیران شبکه قرار دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ویندوز سرور ۲۰۲۵ ویژگی Storage Replica Enhanced Log است که فرآیند بهینه‌سازی سیستم ذخیره‌سازی و عملکرد آن در ارتباط با بلوک‌های تکراری را به همراه دارد.

در زمان نگارش این مقاله، نسخه رسمی ویندوز سرور ۲۰۲۵ منتشر نشده است، اما اگر علاقه‌مند به دانلود نسخه آزمایشی هستید و عضوی از خانواده اینسایدر هستید، کافی است به آدرس Windows Server Preview مراجعه کنید و فایل ISO را دانلود و نصب کنید.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.