جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اینتل با پردازنده‌های Core Ultra به استقبال هوش مصنوعی رفت

دسته‌بندی بلاگ
تراشه‌های Core Ultra
فهرست مطالب

پردازنده‌های Core Ultra مجهز به NPU

اینتل در اقدامی جالب از تراشه‌های Core Ultra جدید خود تحت “عنوان هوش مصنوعی کامپیوترهای شخصی” (AI PC) رونمایی کرد. پردازنده‌هایی که قرار است به توسعه‌دهندگان در ساخت و آموزش مدل‌های هوشمند کمک کنند و به شکلی متفاوت از پردازنده‌های جاری فرآیند اجرای برنامه‌های کاربردی و مدیریت سیستم‌ها را بر عهده بگیرند. این پردازنده‌ها با نام اصلی Meteor Lake به بازار عرضه شده‌اند و اولین پردازنده‌های مجهز به واحد پردازشی عصبی (NPU) هستند که فرآیند آموزش مدل‌های هوشمند را شتاب می‌بخشند. این اقدام در راستای مقابله با نفوذ شرکت AMD صورت گرفت که پیش‌تر از پردازنده‌های Ryzen 8040 خود رونمایی کرده بود.

در شرایطی که پردازنده‌های ای‌ام‌دی (AMD) در زمینه ارائه هسته‌های پردازشی محاسباتی عملکرد بالایی دارند، اما به نظر می‌رسد، تراشه‌های Core Ultra اینتل (Intel) چیزی کمتر از حریف خود ندارند. دست‌کم بنچمارک‌های ارائه شده توسط اینتل بیان‌گر این موضوع هستند. اینتل بر این باور است که تراشه‌های Core Ultra در حدود ۷۹ درصد انرژی کمتری در مقایسه با جدیدترین نسل پردازنده‌های Ryzen 7840U AMD در شرایطی که سیستم کار خاصی را انجام نمی‌دهد، مصرف می‌کنند. همچنین، در حدود ۱۱ درصد عملکردی سریع‌تر از پردازنده‌های ای‌ام‌دی (AMD) در زمینه اجرای برنامه‌های چند ریسمانی دارند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی تراشه‌های Core Ultra عملکرد بالای آن‌ها است. این تراشه‌ها بر مبنای لیتوگرافی ۷ نانومتری ساخته شده‌اند که امکان قرار دادن ترانزیستورهای بیشتر روی پردازنده را فراهم می‌کنند. اینتل در خصوص پردازنده جدید به این نکته اشاره دارد که کارآمدترین پردازنده x86 برای سیستم‌هایی همچون لپ‌تاپ‌ها هستند. لازم به توضیح است که هسته‌های P و E به همراه گرافیک Intel Arc دو برابر سریع‌تر از نسل قبل هستند و عملکرد بهتری به ازای هر وات برق مصرفی ارائه می‌دهند.

تراشه‌های Core Ultra

پردازنده‌های Ultra-Core با هدف ورود به عصر هوش مصنوعی توسعه پیدا کرده‌اند

خانواده پردازنده‌های Core Ultra با Ultra 7 165H در گروه پردازنده‌های رده بالا به شمار می‌روند و ۱۶ هسته پردازشی و ۲۲ ریسمان را برای انجام محاسبات ارائه می‌دهند. اینتل گفته است در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی قرار است یک پردازنده Ultra 9 185H توان‌مندتر را به بازار عرضه کند که حداکثر سرعت آن در حالت توربو برابر با ۵.۱ گیگاهرتز است، پردازنده گرافیکی کمی سریع‌تر دارد و مصرف انرژی ۴۵ وات دارد که کمی بیشتر از Ultra 7 است که ۲۸ وات مصرف دارد. همچنین، همچون روال گذشته، پردازنده‌های مقرون به صرفه‌ای با پسوند U به بازار عرضه خواهد شد که برای استقرار در ماشین‌های بسیار نازک لپ‌تاپ‌ها (thinnest machines) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در شرایطی که تراشه‌های Core Ultra قرار نیست در لپ‌تاپ‌های سری حرفه‌ای و گیمینگ مورد استفاده قرار گیرد، اما به لطف افزودن گرافیک Intel Arc در مقایسه با تراشه‌های سری ۷۰۰۰ AMD در انجام برنامه‌های سنگین عملکرد بهتری دارند. اینتل می‌گوید: «Ultra 7 165H قادر است Baldur’s Gate 3 را نزدیک به دو برابر سریع‌تر از Core i7 1370P در حالت ۱۰۸۰P با تنظیمات گرافیکی عادی اجرا کند و قادر است Resident Evil Village را نزدیک به ۹۵ درصد سریع‌تر از تراشه‌های قدیمی‌تر اینتل اجرا کند.

همچنین، در زمینه اجرای برخی از برنامه‌ها و بازی‌هایی که نیازمند پردازنده قدرتمند هستند مثل Apex Legends، Overwatch 2 و Final Fantasy XIV، تراشه Ultra 7 165H نزدیک به ۵ درصد سریع‌تر از پردازنده Ryzen 7 7840U  برنامه‌ها و بازی‌ها را اجرا می‌کند. کاملا مشخص است که ویژگی‌های سخت‌افزاری پردازنده جدید قرار است ما را به عصر جدیدی وارد کند که محاسبات سنگین در کوتاه‌ترین زمان انجام خواهند شد.

در ارتباط با آموزش الگوریتم‌های هوشمند، تراشه‌های Core Ultra به لطف NPU، GPU و CPU محاسباتی در مقیاس ۳۴ ترافلاپس را انجام می‌دهند، اما این واحد پردازش عصبی است که نقش کلیدی خواهد داشت. این واحد پردازشی هوشمند قادر است از ویژگی‌های Windows 11’s Studio Effects به بهترین شکل پشتیبانی کند و به گونه‌ای فرآیند نظارت بر سیستم را انجام دهد تا مصرف باتری سیستم به حداقل برسد. در ارتباط با روندهای آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین، Ultra 7 165H نزدیک به ۷۰ درصد سریع‌تر از Ryzen 7 7840U نرم‌افزار Adobe Premiere Pro را اجرا می‌کند و همچنین به میزان ۵.۴ برابر سریع‌تر GIMP Stable Diffusion را اجرا می‌کند.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.