سرور Power آی‌بی‌ام بارهای کاری هوش مصنوعی در لبه شبکه را هدف قرار داده است

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

سرور Power آی‌بی‌ام

سرور Power S1012 می‌تواند در محیط‌های محاسباتی لبه‌ مستقر شود تا تیم‌های فناوری اطلاعات بتوانند پردازش استنتاجی هوش مصنوعی را به‌شکل مستقیم روی داده‌ها انجام دهند و به این شکل حجم اطلاعاتی که قرار است برای مراکز داده ارسال شوند، کمتر شود. سرور IBM Power S1012 از تاریخ 14 ژوئن 2024 برابر با 25 خردادماه 1403 در مدل‌های دو یونیتی و تاور توسط IBM و شرکای تجاری به طور عمومی در دسترس شرکت‌ها قرار خواهد داشت.

شرکت آی‌بی‌ام با معرفی یک سرور 2 یونیتی قابل نصب در رک، جای خالی بخش پایین‌رده سرورهای Power خود را پر کرده است. این سرور برای اجرای پردازش‌های استنتاجی هوش مصنوعی در دفاتر یا مکان‌های لبه‌ای خارج از دیتاسنترهای مرکزی سازمان‌ها طراحی شده است.

این سیستم تک سوکتی، نیم‌عرض و مبتنی بر پردازنده‌ی Power10، طبق گفته‌ی آی‌بی‌ام، بهبود عملکرد سه برابری به ازای هر هسته را نسبت به سرور Power S812 که جایگزین آن می‌شود، ارائه می‌دهد. S1012 با پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های IBM AIX ، IBM i، لینوکس یا VIOS، استنتاج درون هسته‌ای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را با قابلیت شتاب‌دهنده‌ی محاسبات ماتریسی (MMA) ممکن می‌کند.

MMA قابلیتی است که در سرورهای مبتنی بر Power10 وجود دارد و عملیات ضرب ماتریس را به صورت سخت‌افزاری انجام می‌دهد، به‌جای اینکه صرفا به روال‌های نرم‌افزاری وابسته باشد. بر اساس گفته‌ی آی‌بی‌ام، این قابلیت، عملکرد چهار برابری به ازای هر هسته را برای هسته‌های ضرب ماتریسی در فرکانس یکسان ارائه می‌دهد. هر سرور Power S1012 برای پشتیبانی از استنتاج هوش مصنوعی، شامل چهار عدد MMA به ازای هر هسته است.

همچنین، سرورهای جدید، ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی سیستمی دارند که در چهار اسلات ماژول حافظه‌ی استاندارد صنعتی دوگانه‌ی خطی (ISDIMM) توزیع شده‌اند.

استیو سیبلی، نایب رئیس گروه مدیریت محصولات Power شرکت آی‌بی‌ام، در وبلاگ مربوط به این سرورهای جدید نوشت: «با استفاده از Power S1012 در لبه‌ی شبکه، مشتریان می‌توانند استنتاج هوش مصنوعی را مستقیما روی داده‌ها انجام دهند و بدین ترتیب، انتقال اطلاعات را حذف کنند».

سیبلی به تحلیلی از گارتنر در رابطه با پردازش‌های هوش مصنوعی در لبه‌ی شبکه نیز اشاره کرد: «با روی آوردن سازمان‌های بیشتر به هوش مصنوعی باهدف دستیابی دقیق‌تر به بینش‌های تجاری، گارتنر دریافت که مشتریان در صنایع مختلفی نظیر خرده‌فروشی، تولید، بهداشت و درمان و حمل‌ونقل، در حال استقرار پردازش‌ها در لبه‌ی شبکه هستند تا از داده‌ها در همان جایی که تولید می‌شوند، بهره ببرند. از طریق ذخیره‌سازی داده‌ها، مدیریت داده‌ها و تحلیل‌های مورد نیاز در نقاط ایده‌آل که حتی می‌تواند شامل دستگاه‌های نقطه پایانی باشد، سازمان‌ها می‌توانند سناریوهای کاربردی را به صورت لحظه‌ای عملیاتی کنند. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری در جابه‌جایی پردازش‌های مدیریت داده‌ها بین دیتاسنترهای مرکزی یا ابر تا دستگاه‌های لبه‌ی شبکه، امکان بهینه‌سازی بیشتر منابع را فراهم می‌کند، همانطور که گارتنر در راهنمای بازار محاسبات لبه‌ی خود در مارس ۲۰۲۴ اشاره کرده است».

تامین امنیت این پردازش‌های حساس  نیز یکی از ویژگی‌های کلیدی S1012 است. سیبلی در این ارتباط گفته است: «برای اطمینان از اینکه بینش‌ها همچنان یک مزیت رقابتی در اختیار سازمان‌ها قرار دهند و هکرها به آن‌ها دسترسی پیدا نکنند، فرآیند رمزنگاری حافظه شفاف با استفاده از Power10 انجام می‌شود تا داده‌های موردنیاز مدل‌های هوش مصنوعی که به صورت محلی اجرا می‌شوند و در حافظه قرار دارند در امنیت بالایی قرار داشته باشند و به این شکل مشکل نشت اطلاعات نیز برطرف شود».

سیبلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این نکته اشاره داشت که این سرور‌ها از قابلیت‌های پیشرفته‌ی مدیریت از راه دور برخوردار هستند تا سازمان‌ها بتوانند محیط‌های فناوری اطلاعات خود را به طور موثر از راه دور مدیریت و نظارت کنند و بدین ترتیب، سرعت پاسخگویی را افزایش دهند و زمان خرابی را به حداقل برسانند. ویژگی‌هایی همچون دسترس‌پذیری بالا، افزونگی در ارتباط با سخت‌افزار و مکانیزم‌های انتقال اطلاعات با هدف دستیابی به قابلیت اطمینان و کارکرد مستمر، همگی در یک فضای فیزیکی کوچک تعبیه شده‌اند.

S1012 برای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​طراحی شده است تا این کسب و کارها بتوانند بر مبنای مجموعه‌ محصولات Power شرکت آی‌بی‌ام به دنیای محاسبات پیشرفته هوش مصنوعی وارد شوند. این مجموعه شامل Power E1080 با ۲۴۰ هسته و ۶۴ ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و E1050 است که برای پردازش‌های با نیاز حافظه‌ی بالا طراحی شده و تا ۴۸ هسته و ۱۶ ترابایت حافظه را شامل می‌شود.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.