مشارکت HPE و Classiq در حوزه محاسبات کوانتومی

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

مشارکت HPE و Classiq در محاسبات کوانتومی

شرکت HPE و شرکت نرم‌افزاری Classiq که در زمینه طراحی نرم‌افزارهای کوانتومی به فعالیت اشتغال دارد، موفق به ابداع روشی نوین شده‌اند که محاسبات با عملکرد بالای کلاسیک (HPC) را با رایانش کوانتومی ترکیب می‌کند. هدف این روش، حل سریع‌تر مسائل پیچیده دنیای واقعی با استفاده از رایانش کوانتومی از طریق مراکز داده است.

مسائل بهینه‌سازی ترکیبی در ابعاد بزرگ، به دنبال بهترین راه‌حل از میان مجموعه‌ای از گزینه‌های ممکن هستند. مثال‌هایی از این مسائل شامل مسئله فروشنده دوره‌گرد (یافتن بهترین مسیر برای بازدید از تعدادی شهر) و مسئله کوله‌پشتی (بهترین روش برای پر کردن فضایی معین با اشیاء) است.

این نوع مسائل کاربردهای گسترده‌ای در بهینه‌سازی لجستیک و زنجیره تامین دارند. با این حال، با اضافه شدن عوامل بیشتر، پیچیدگی آن‌ها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و بررسی تمام گزینه‌های ممکن به سرعت، با رایانه‌های کلاسیک غیرممکن است. با پیشرفت فناوری رایانش کوانتومی، محققان در تلاشند تا بهترین روش برای ادغام محاسبات با عملکرد بالای کلاسیک و محاسبات کوانتومی را ترکیبی کنند تا بتوانند راهکاری برای حل مسائل بهینه‌سازی مهم در دنیای واقعی پیدا کنند.

Classiq و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی Hewlett Packard که بخش مرکزی تحقیقات HPE است، روشی ترکیبی توسعه داده‌اند که الگوریتم‌های کلاسیک و کوانتومی را برای دستیابی به نتایج بهتر با هم ترکیب می‌کند. این راهکار ابداعی جدید، مبتنی بر زیرساخت ابرمحاسباتی HPE Cray Supercomputing EX، محیط برنامه‌نویسی HPE Cray و موتور سنتز کوانتومی Classiq است که یک الگوریتم ترکیبی جدید را تحت عنوان الگوریتم بهینه‌سازی تقریبی کوانتومی (QAOA) سرنام quantum approximate optimization algorithm توسعه داده است. این روش با ادغام الگوریتم‌های کلاسیک و کوانتومی، از مسائل کوچک‌تر برای پیدا کردن یک رویکرد بهینه برای حل مسائل بهینه‌سازی در ابعاد بزرگ استفاده می‌کند.

به گفته‌ی HPE و Classiq، راهکار جدید، پیشرفت قابل توجه‌ای در حل کارآمد مسائل دنیای واقعی خواهد داشت. این دستاورد می‌تواند گامی به سوی ادغام رایانش کوانتومی با برنامه‌های کاربردی رایج از طریق مراکز داده‌ی فرا-مقیاس باشد.

آقای نیر مینربی مدیرعامل Classiq، در این ارتباط گفته است: «این همکاری نشان می‌دهد که ترکیب فناوری‌های پیشرفته‌ی رایانش کوانتومی و کلاسیک تا چه اندازه به ما در حل مسائل پیچیده که بعضا تحت عنوان مسائل رام‌نشدنی از آن‌ها نام برده می‌شود، کمک می‌کند».

او همچنین اضافه کرد: «ما به شدت به کاری که با هم انجام داده‌ایم افتخار می‌کنیم، زیرا نه تنها پتانسیل محاسبات ترکیبی را نشان می‌دهد، بلکه پیشرفت‌های ملموسی را در زمینه‌ی دستیابی به عملکرد بالاتر نشان می‌دهد».

لازم به توضیح است، این همکاری مشترک در قالب برنامه‌ی سرمایه‌گذاری جسورانه‌ی HPE، تحت عنوان Hewlett Packard Pathfinder، در سال ۲۰۲۲ با Classiq انجام شد.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.