Hot Chips 2024: انقلابی در محاسبات هوش مصنوعی؛ برادکام از پردازنده‌ای با اتصال نوری رونمایی کرد

فهرست مطالب

برادکام (Broadcom) از جمله شرکت‌هایی است که در پشت ‌صحنه بسیاری از شتاب‌دهنده‌های سفارشی هوش مصنوعی قرار دارد. به همین دلیل، هنگامی که در کنفرانس Hot Chips 2024، اعلام کرد پردازنده محاسباتی هوش مصنوعی ASIC را با قابلیت اتصال نوری طراحی کرده است، به یکباره نگاه‌ها را معطوف به خود ساخت. برادکام شتاب‌دهنده‌های سفارشی هوش مصنوعی را برای شرکت‌های بزرگ تولید می‌کند و از این‌رو مشتریان خاص خود را دارد. این شرکت در جریان برگزاری کنفرانس فوق، از محصولات نوری و فوتونیک سیلیکونی جدیدی رونمایی کرد تا نشان دهد عصر جدیدی در دنیای محاسبات در حال شکل‌گیری است.

تراشه هوش مصنوعی منحصر به فرد برای انجام محاسبات پیشرفته

یکی از چالش‌های بزرگ در ارتباطات و شبکه‌سازی، محدودیت فاصله انتقال داده‌های الکتریکی از طریق PCB و دسترسی به ورودی و خروجی الکتریکی از طریق PCB است. برخی از طرح‌ها مبتنی بر این الگو هستند که از کابل‌ها برای انتقال داده‌ها از تراشه سوئیچ به محفظه‌های نوری استفاده کنند، با این‌حال، هدف نهایی استفاده از فناوری نوری است. البته، شتاب‌دهنده‌هایی مثل NVIDIA NVLink NVL72 از مس به جای اتصال نوری استفاده می‌کنند.

خبر خوب این است که فوتونیک سیلیکونی برای ماژول‌های نوری با مولفه‌های کمتر دست‌یافتنی است.

اکنون، برادکام از فوتونیک سیلیکونی و فناوری نوری بسته‌بندی‌شده (co-packaged optics) نه تنها برای سوئیچ‌ها، بلکه برای محاسبات مقیاس‌پذیر استفاده می‌کند.

یک تفاوت مهم بین فوتونیک سیلیکونی قدیمی اینتل و فناوری که برادکام بر پایه آن گام بر می‌دارد، این است که برادکام از یک لیزر قابل تعویض استفاده می‌کند. درست است که لیزرها خراب می‌شوند، اما وجود یک لیزر قابل تعویض به تعمیرپذیری کمک فراوانی می‌کند.

برادکام در کنفرانس Hot Chips 2024 جزییات بیشتری در ارتباط با مولفه‌های CPO (نوری بسته‌بندی‌شده) ارائه کرد و اعلام کرد Tomahawk 4 Humboldt  اولین نسل این سیستم‌ها است. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، در محصول جدید از کانکتور نوری با چگالی بالا همراه با مدار یکپارچه الکترونیکی با درایور و TIA استفاده شده است.

تراشه‌ای که برادکام در کنفرانس امسال از آن رونمایی کرد، شباهت زیادی به دمو OCP 2022 CPO دارد که دو سال قبل به شکل عمومی در اختیار همگان قرار داد. اکنون به نظر می‌رسد، شاهد عرضه نسخه جدید Tomahawk 5 Bailly هستیم. لازم به توضیح است که اولین نمونه از این تراشه‌ها در کنفرانس OCP 2022 در معرض دید عموم قرار گرفت. در آن زمان، برادکام از تراشه‌های نوری 3.2 ترابیت بر ثانیه رونمایی کرد.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.