Hot Chips 2024: پردازنده AMD Versal AI Edge Gen 2 بینایی ماشین و خودران‌ها را نشانه رفته است

فهرست مطالب

در کنفرانس Hot Chips 2024، شرکت ای‌ام‌دی از AMD Versal AI Edge Series Gen 2 رونمایی کرد. البته، لازم به توضیح است که این شرکت در سال 2021 Xilinx Versal AI Edge از اولین نمونه این پردازنده‌ها رونمایی کرد و اکنون بعد از گذشت سه سال، شاهد عرضه نسل 2 این محصول هستیم.

سری AMD Versal AI Edge Gen 2 مناسب برای بینایی ماشین و خودران‌ها

یکی از قابلیت‌های شاخصی که AMD FPGA/ SoC در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد، توانایی انجام یک گردش کار کامل از پیش‌پردازش داده‌ها، انجام استنتاج، تا پس‌پردازش محاسبات با کمترین تاخیر ممکن است.

نسل دوم سری Versal AI Edge همانند نسل قبلی، به دنبال آن است تا چند تراشه را با یک تراشه واحد جایگزین کند.

در شکل زیر معماری داخلی پردازنده جدید ای‌ام‌دی را مشاهده می‌کنید. همان‌گونه که در شکل زیر مشخص است، ای‌ام‌دی در حال ارتقای موتورهای هوش مصنوعی مشتق شده از Xilinx برای ارائه عملکرد بهتر به ازای هر وات است.

جدول زیر محصولات قابل نصب به شکل توکار و مبتنی بر هوش مصنوعی را نشان می‌دهد. برخی از مدل‌ها، تعداد هسته‌های  Arm Cortex-A78AE  بیشتری دارند و قادر هستند پردازش تصویر و ویدیو را به شکل دقیق‌تر و با سرعت بیشتری انجام دهند.

ای‌ام‌دی نسل جدیدی از موتورهای هوش مصنوعی تحت عنوان  AIE-ML v2 را نیز در این سری معرفی کرده است که نشان از قدرت بالا در مقایسه با نمونه‌های قدیمی دارند.

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، در این‌جا شاهد ارتقای واحد محاسباتی موتور هوش مصنوعی هستیم. به طور مثال، برای فرمت‌هایی مثل  INT8 و  bfloat16، ای‌ام‌دی عملکرد را دو برابر بیشتر کرده، اما از فرمت‌های جدید حافظه نیز پشتیبانی می‌کند.

همچنین، ای‌ام‌دی از انواع داده‌های MX9 و MX6 پشتیبانی می‌کند.

از نظر پردازش و توان محاسباتی، ای‌ام‌دی، دارای هسته‌های پردازنده با توان بالاتر، هسته‌های بلادرنگ و یک GPU Arm است. اگر زمانی خواندید یا شنیدید که گفته می‌شود ای‌ام‌دی از تولید پردازنده‌های ARM پشتیبانی نمی‌کند، این اسلاید را به خاطر داشته باشید. ای‌ام‌دی پردازنده‌های آرم را برای تجهیزات توکار تولید کرده و به فروش می‌رساند.

سیستم محاسباتی جدید، عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

در تجهیزات توکار، طول عمر حرف اول را هنگام استفاده از پردازنده‌ها می‌زند. به همین دلیل است که اغلب در مکان‌هایی که امکان استقرار یک مرکز داده به شکل ایمن وجود ندارد، به کارگیری تجهیزاتی که امنیت بالایی داشته باشند و همچنین برای مدت زمان طولانی قابل استفاده باشند، اهمیت زیادی دارد.

در این‌جا، شاهد عرضه یک سیستم video processing IP  جدید هستیم که اهمیت زیادی دارد. به طور مثال، هنگامی که دوربین‌هایی دارید که می‌خواهید پردازش‌های هوش مصنوعی را به شکل مستقیم روی خود دوربین انجام دهند، وجود چنین پردازنده‌های هوشمندی ضروری است.

در برخی از کاربردهای جاسازی شده مثل خودرو، ایمنی عملکردی اهمیت زیادی دارد. به این معنی که تراشه‌ها نباید خراب شوند یا اگر خراب شدند به گونه‌ای باشد که پردازنده بتواند حداقل کارهای اساسی را انجام دهد.

در حالی که مردم اغلب روی هوش مصنوعی خودرو برای عملکردهای خارجی مانند هدایت خودرو تمرکز می‌کنند، برخی از وسایل نقلیه جدیدتر دارای دوربین‌های کابین داخلی هستند که استنتاج هوش مصنوعی را برای دیدن وضعیت مسافران انجام می‌دهند.

ای‌ام‌دی دارای یک خط انتقال اطلاعات پردازش هوش مصنوعی و بینایی است که از طریق به دست آوردن داده‌های سنسور و پیش‌پردازش داده‌ها کار خود را آغاز می‌کند.

مرحله بعدی در این روند، استنتاج هوش مصنوعی است.

هنگامی که داده‌های سنسور از طریق مدل‌های هوش مصنوعی تغذیه می‌شوند، خروجی برای انجام کار مشخصی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، یک دوربین کابین راننده را می‌بیند، استنتاج هوش مصنوعی تعیین می‌کند که فید ویدیویی، راننده را در حال خواب رفتن نشان می‌دهد و تصمیم می‌گیرد به او پیشنهاد دهد تا استراحت کند.

با توجه به این‌که، سیستم مذکور بر پایه FPGA ساخته شده است، می‌شود یک خط لوله سفارشی برای پیش‌پردازش داده‌های سنسور ایجاد کرد.

همچنین، ای‌ام‌دی می‌گوید که شما می‌توانید چند ماژول را همزمان روی موتورهای هوش مصنوعی خود اجرا کنید.

کلام آخر

به طور کلی، پیشرفت‌ها در ارتباط با بینایی ماشین و استنتاج‌های بلادرنگ قابل توجه است. به احتمال زیاد، لبه جایی است که بیشترین رقابت در مسابقه هوش مصنوعی در آن وجود دارد. کاربردها و موارد استفاده بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد. بنابراین، می‌توانیم حدس بزنیم که یک ترکیب بسیار متنوع‌تر از تراشه‌ها نسبت به مرکز داده، کامپیوترهای شخصی و تلفن‌های همراه را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.