Ampere از پردازنده هوش مصنوعی 512 هسته‌ای AmpereOne Aurora رونمایی کرد

فهرست مطالب

شرکت Ampere از مرحله بعدی نقشه راه خود پرده برداشت که نشان می‌دهد، تمرکزش بر هوش مصنوعی و ملزومات موردنیاز این فناوری‌ قدرتمند است. این شرکت در حال حاضر پردازنده‌ی 512 هسته‌ای Ampere AmpereOne Aurora را در دست توسعه دارد که گفته می‌شود برای محاسبات هوش مصنوعی و پاسخ‌گویی به نیازهای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری در نظر گرفته شده است. در این مطلب قصد داریم، سه جنبه مهم این دستاورد بزرگ را بررسی کنیم. ابتدا، نقشه راه این شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه، نکات مرتبط با نحوه قیمت‌گذاری و خط تولید پردازنده AmpereOne که شامل 192 هسته می‌شود را بررسی می‌کنیم و در نهایت به بررسی عمیق‌تر معماری AmpereOne و عملکرد آن خواهیم پرداخت.

 

در حال حاضر، AmpereOne با حداکثر 192 هسته بر مبنای لیتوگرافی 5 نانومتری به بازار عرضه می‌شود. در سه ماهه چهارم سال 2024، ما سری AmpereOne M را خواهیم داشت که بازهم تا 192 هسته پردازشی خواهند داشت، اما برای پلتفرم 12 کاناله DDR5 طراحی شده‌اند که اولین بار در Computex 2023 در معرض دید عموم قرار گرفتند. تعداد هسته‌های این پلتفرم 12 کاناله که قرار است در سال 2025 به بازار عرضه شود به تعداد 256 هسته می‌رسد.

برای درک بهتر موضوع بهتر است به این نکته اشاره داشته باشیم که AmpereOne M  دوازده کاناله وAmpereOne MX  به احتمال زیاد به شکل همزمان با AMD EPYC “Turin Dense”  که مجهز به 192 هسته فیزیکی و 384 رشته‌ است و همچنین، پردازنده 288 هسته‌ای و 288 رشته‌ای Sierra Forest-AP به بازار خواهند شد. نکته قابل توجه این است که قیمت‌گذاری AMD و Intel بسیار بالاتر از Ampere است، زیرا AMD و Intel بر دو قیمت‌گذاری سطح کلان و سازمانی متمرکز هستند. بنابراین، انتظار داریم Ampere فرآیند قیمت‌گذاری را حداقل به لیست قیمت‌های پردازنده‌های ابری که اینتل و ای‌ام‌دی برای ارائه‌دهندگان خدمات ابری تولید می‌کنند، نزدیک‌تر کند.

مهم‌ترین مورد در نقشه راه این شرکت، پردازنده AmpereOne Aurora است که مجهز به 512 هسته‌ پردازشی است. Ampere می‌گوید: «این پردازنده چیزی در حدود 3 برابر عملکرد بهتری در مقایسه با پردازنده‌های فعلی AmpereOne نصب شده در رک‌ها خواهد داشت». با این‌حال، نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که عملکرد و بازده هر رک بر مبنای مصرف انرژی آن محاسبه می‌شود.

یکی از نوآوری‌هایAmpere  در این زمینه، ادغام شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی و حافظه HBM روی تراشه است. این قابلیت که حول محور ادغام واحدهای محاسبات اعشاری است، برای چند دهه به شکل جداگانه در اختیار ما قرار داشت و این اولین بار است که همگی در قالب یک محصول واحد در اختیار ما قرار دارند. البته، این موضوع جای تعجب ندارد، زیرا هوش مصنوعی به اندازه‌ای مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفته که نیاز به تراشه‌ای این چنینی به یک ضرورت تبدیل شده است. Ampere اعلام کرده است: « این تراشه با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای شرکت‌های بزرگ در زمینه آموزش و استنتاج مدل‌های هوشمند طراحی شده است، به طوری که شرکت‌ها بتوانند در آینده مدل‌های پیچیده را با دردسرهای کمتری آموزش دهند».

شرکت Ampere، اطلاعاتی درباره فناوری ساخت پردازنده‌ی Aurora ارائه نکرده است. با این حال، به نظر می‌رسد که آن‌ها در حال ادغام چند تراشه‌ی کوچک (چیپلت) بر روی یک ساختار شبکه‌ای توسعه‌پذیر هستند. همچنین، این شرکت اوایل امسال در رویداد Intel Foundry حضور داشت. جالب خواهد بود اگر این پردازنده بر اساس فناوری 18A اینتل تولید شود یا توسط شرکت IFS بسته‌بندی گردد. اگر اینتل بتواند پردازنده‌ی Clearwater Forest خود را با استفاده از فناوری 18A تولید کند، برای شرکت‌های مبتنی بر معماری ARM که از نسل‌های قدیمی‌تر فناوری ساخت استفاده می‌کنند، چالش‌های بیشتری به وجود خواهد آمد. از لحاظ تاریخی، حتی برتری جزئی اینتل در فناوری ساخت، فشار زیادی بر تراشه‌های ARM وارد کرده است.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.