AMD عملکرد پردازنده‌های Zen 5 را پس از عرضه ارتقا داده است

پردازنده‌های Zen 5
فهرست مطالب

پردازنده‌های Zen 5

ای‌ام‌دی پس از عرضه پردازنده‌های Zen 5 Ryzen 9000 خود، اقداماتی برای بهبود عملکرد آن‌ها انجام داده است. این پردازنده‌ها در دو مرحله عرضه شدند: ابتدا 9700X و 9600X و سپس 9900X و 9950X. با این حال، هیچ یک از این پردازنده‌ها با استقبال زیادی روبرو نشدند، که باعث شد کارشناسان دنیای سخت‌افزار به سادگی از کنار این پردازنده‌ها عبور کرده و امیدوار به نسخه‌های X3D باشند.

ای‌ام‌دی برای بهبود عملکرد Zen 5، چند کار مهم انجام داده است، توان مصرفی (TDP) پردازنده‌های  9600Xو 9700X را از 65 وات به 105 وات افزایش داده است و اکنون می‌گوید که انجام این تغییر در بایوس کامپیوتر شما، گارانتی را باطل نمی‌کند. همچنین، اعلام داشته است که ابتدا این تراشه‌ها را برای کار با 65 وات طراحی کرده بود تا دما را پایین نگه دارد و بر بهره‌وری تمرکز کند، اما اکنون متوجه شده است که مردم به توان بیشتری نیاز دارند، بنابراین آن را به عنوان یک گزینه برای افرادی که مادربرد سری 600 یا 870 دارند، ارائه می‌دهد.

این توان اضافی می‌تواند عملکرد را تا 10 درصد در کارهای چند رشته‌ای افزایش دهد، اما ممکن است به کارهای تک رشته‌ای نیز کمک کند. علاوه بر این، ای‌ام‌دی تاخیر بین هسته‌ها در پردازنده‌های دوچیپی را کاهش داده است و بهینه‌سازی‌هایی برای سیستم عامل ویندوز انجام داده است. این تغییرات به طور کلی باعث بهبود عملکرد پردازنده‌های Zen 5 شده است.

پردازنده‌های Zen 5

ای‌ام‌دی تاخیر بین هسته‌های پردازنده‌های دوچیپی خود را نیز کاهش داده است. این پردازنده‌ها شامل 9900X با 12 هسته و 9950X با 16 هسته هستند. این شرکت در این خصوص گفته است: «کارشناسان ما متوجه شده‌اند تاخیر ارتباط بین هسته‌ها در Zen 5 نسبت به Zen 4 افزایش قابل توجهی داشته است. ما معتقد هستیم این افزایش تاخیر تاثیر زیادی بر عملکرد اکثر کاربران نخواهد داشت و تنها کاربران خاصی این تاخیر را تجربه می‌کنند. با این حال، ارتباط بین هسته‌ها را برای Zen 5 بهینه کردیم تا با Zen 4 هم سطح باشد. بنابراین، اکنون با انجام یکسری تغییرات در بایوس، تاخیر به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این بهینه‌سازی می‌تواند در برخی سناریوهای خاص بهبود عملکرد را به همراه داشته باشد».

پردازنده‌های Zen 5

ای‌ام‌دی به کاربران خاطر نشان کرده است که مایکروسافت بهینه‌سازی‌هایی برای پردازنده‌های مبتنی بر رایزن (Ryzen) در نسخه 23H2 ویندوز اضافه کرده است. این به‌روزرسانی ویندوز به خوبی با پردازنده‌های رایزن کار می‌کنند که باعث افزایش قابل توجه عملکرد برنامه‌های گرافیکی و بازی‌های ویدویی برای پردازنده‌های Ryzen شده است. با تغییرات اعمال شده در ویندوز 23H1، پردازنده‌های Zen 5 بهبود سرعتی در حدود 20 تا 30 درصد داشته‌اند که باعث شده است تا کاربران بتوانند بدون صرف هزینه اضافی به سرعت بیشتری از پردازنده دست پیدا کنند.

پردازنده‌های Zen 5

همچنین، این شرکت اظهار داشته است مادربردهای جدید مجهز به تراشه X870 از حافظه DDR5-8000 پشتیبانی خواهند کرد. این مادربردها از فناوری EXPO برای اورکلاک حافظه استفاده می‌کنند که رقیب فناوری XMP اینتل است. اینتل نیز در حال توسعه فناوری جدیدی برای افزایش سرعت حافظه تا بیش از 9000 مگاهرتز است، اما هنوز این فناوری را معرفی نکرده است.

مشخص نیست که آیا این تغییرات باعث می‌شود مردم نظر خود را درباره Zen 5 تغییر دهند یا خیر، زیرا مردم هنگامی که قصد خرید محصولی را دارند به اطلاعات منتشر شده و قابل استناد مراجعه می‌کنند. ای‌ام‌دی برای تغییر این تصور باید تلاش زیادی کند و این مجموعه به‌روزرسانی‌ها آغاز این تلاش است. همچنین، شایعه شده است که ای‌ام‌دی ممکن است تاریخ عرضه پردازنده‌های هشت هسته‌ای X3D را به اکتبر تغییر دهد تا بتواند ذهنیت منفی ایجاد شده در قبال Zen 5 را تغییر دهد، زیرا داشتن “سریع‌ترین پردازنده بازی در جهان” مطمئنا نظر برخی افراد را درباره Zen 5 تغییر خواهد داد.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.