اولین بررسی پردازنده Xeon W-3500 نشان از موفقیت در محاسبات علمی و ضعف در دیگر حوزه‌ها دارد

پردازنده Xeon W-3500
فهرست مطالب

پردازنده Xeon W-3500

اینتل به لطف پردازنده‌های جدید زئون در محاسبات علمی و یادگیری ماشین حرف اول را می‌زند، اما هنوز هم در مقایسه با رقیب دیرینه خود کاستی‌هایی دارد. وب‌سایت Puget Systems به شکل دقیق عملکرد پردازنده‌های Xeon W-3500 را مورد بررسی قرار داده است. این پردازنده‌های جدید برای ایستگاه‌های کاری، به عنوان یک به‌روزرسانی برای سری W-3400 عرضه شده‌اند و تعداد هسته‌ها و کش بیشتری را ارائه می‌دهند، اما معماری هسته دست‌نخورده باقی مانده است. این تراشه‌های جدید با هدف رفع عملکرد ضعیف اینتل در فضای دسکتاپ‌های با عملکرد بالا (HEDT) سرنام high-end desktop در مقایسه با سری Threadripper AMD طراحی شده‌اند.

وب‌سایت Puget Systems تحقیقات خود را بر روی پردازنده Xeon W9-3595X انجام داده است و نتایج بر پایه این پردازنده ارائه شده‌اند، اما این احتمال وجود دارد که نتایج برای دیگر نمونه‌های پیش‌تولید شده و همچنین شرایط دنیای واقعی کمی متفاوت باشد. همچنین، آزمایش‌ها با هدف حفظ ثبات بر مبنای تنظیمات استاندارد انجام شده‌اند تا سرعت رم و تجهیزات سرمایشی تاثیر قابل توجهی بر نتایج نداشته باشند. در محیط Adobe After Effects که برنامه‌ای است که از پردازنده‌های چند هسته‌ای استفاده می‌کند، پردازنده‌های اینتل بهبود عملکرد را نشان داده‌اند، اگرچه Threadripper AMD همچنان پیشتاز است. به طور مشابه، پردازنده‌های Xeon در Adobe Premiere Pro و DaVinci Resolve نیز افزایش‌های جزئی را نشان دادند، در حالی که Threadripper همچنان در عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای پیشتاز است.

برخی نتایج به دست آمده از آزمایش‌ها

برای ویرایش ویدیو و پویانمایی‌ها، پردازنده‌های Xeon عملکرد قابل قبولی داشتند، اما نتوانستند از محصولات ای‌ام‌دی پیشی بگیرند. به‌طور خاص، Premiere Pro نیز بهبود جزئی را نشان داد، در حالی که عملکرد کدک RAW مثبت بود. اینتل برای آن‌که موفق شود رقیب خود را شکست دهد، تصمیم گرفت با هدف دستیابی به عملکرد بهتر، تعداد هسته‌ها را به شکل عجیبی افزایش دهد و تاحدودی به موفقیت دست پیدا کرد. با این‌حال، آزمایش‌های انجام شده در نرم‌افزار Adobe Photoshop نشان دادند که این پردازنده‌های با تعداد هسته بالا بهترین انتخاب نیستند، زیرا برنامه‌هایی مثل فوتوشاپ به تاخیر حساس هستند و در نتیجه Threadripper AMD در این زمینه نیز عملکرد بهتری دارد.

در تست‌های موتور بازی‌سازی Unreal Engine و معیارهای رندرینگ Cinebench, V-Ray, Blender)، پردازنده‌های Xeon به موفقیت‌های بهتری رسیدند، به‌ویژه در نرم‌افزار Blender که بهبود 10 تا 15 درصد را نشان دادند. با این حال، مدل‌های با هسته بالاتر ای‌ام‌دی سریع‌تر هستند و کارها را به‌طور قابل توجهی سریع‌تر انجام می‌دهند.

کلام آخر

در پایان بررسی خود، Puget Systems به این نکته اشاره دارد: «خانواده جدید پردازنده‌های Intel Xeon W-3500 یک به‌روزرسانی خوب برای سبد محصولات موجود هستند، اما اگر اینتل بخواهد در فضای HEDT رقابت جدی با رقیب دیرینه خود ای‌ام‌دی داشته باشد، هنوز هم باید روی معیارهای عملکردی دیگر پردازنده‌های خود کار کند. همان‌طور که معمول است، دستیابی به عملکرد بالا بستگی به نرم‌افزار کاربردی دارد که از آن استفاده می‌کنید. بنابراین، باید گفت افزایش‌ها از 0 تا 20% با تمرکز بر برنامه‌های چند رشته‌ای به دلیل افزایش تعداد هسته‌ها رخ داده است. در نتیجه اینتل نیازمند بازنگری در معماری پردازنده‌های W-3500 است».

همچنین، Puget به این نکته اشاره دارد که اگرچه پردازنده‌های جدید در بررسی مرتبط با محاسبات علمی و برنامه‌های HPC/ML مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند، اما سری Intel Xeon W-3500 در این حوزه‌ها خوش می‌درخشد و قادر است بر پردازنده‌های ای‌ام‌دی در این زمینه غلبه کند.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.