نسل بعدی پردازنده‌های Xeon متفاوت از اسلاف خود هستند

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

پردازنده‌های Xeon

در رویداد Intel Vision 2024 که در فینیکس، آریزونا برگزار شد، اینتل از محصولات و راه‌حل‌های کلیدی خود در حوزه سرور و هوش مصنوعی رونمایی کرد تا نشان دهد که دنیای فناوری به سمت جهانی مبتنی بر هوشمندی در حال حرکت است. در بخش پردازنده‌های دیتاسنتر، اینتل از این رویداد برای معرفی جدیدترین برند خود در گروه پردازنده‌های Xeon رونمایی کرد. اینتل با بازنشسته کردن شعار «Xeon Scalable» تصمیم گرفت از یک نام‌گذاری جدید و ساده‌تر تحت عنوان «Xeon 6» استفاده کند تا به این شکل نشان دهد از نسل ششم به بعد پردازنده‌های زئون، شاهد یک تغییر بزرگ در این حوزه خواهیم بود.

 

خانواده‌ Xeon 6 قرار است اواخر امسال با دو مدل اصلی عرضه شوند: تراشه‌ای با هسته‌های کاملا عملکردی (P) با اسم رمز Granite Rapids و تراشه‌ای با هسته‌های کاملا کارآمد (E) با اسم رمز Sierra Forest. هر دو این تراشه‌ها تحت برند Xeon 6 فروخته می‌شوند و روی یک مادربرد یکسان قرار می‌گیرند. برند Xeon 6 تا حدی بر این نکته تاکید دارد که مشتریان می‌توانند از یک پلتفرم مشترک برای استفاده از پردازنده‌های مذکور استفاده کنند. البته، در زمان نگارش این خبر، اینتل توضیحات زیادی درباره تمایز این دو زیرمجموعه‌ تراشه‌ها به لحاظ نحوه شماره‌گذاری ارائه نکرده است.

اینتل برند Xeon Scalable را در سال ۲۰۱۷ با راه‌اندازی سری Xeon Platinum 8100 که بر مبنای میکرو معماری Skylake ساخته شده بود، معرفی کرد. در آن زمان، Xeon Scalable جایگزین برند قدیمی Xeon E/EP/EX vX اینتل شد و همچنین شماره نسل را در این فرآیند بازنشانی کرد.

با حرکت به سمت سال ۲۰۲۴، اینتل به دنبال ایجاد یک اکوسیستم متناسب با نیازهای فعلی فناوری در بخش‌های کلیدی مانند دیتاسنتر، لبه و رایانه‌های شخصی است. واقعیت این است که اینتل در حال ایجاد زیربنایی برای مفهومی است که آن را «هوش مصنوعی سازمانی اینتل» می‌نامد. با استفاده از آرایه‌ای وسیع از چارچوب‌ها و شتاب‌دهنده‌ها و همکاری نزدیک با شرکا، ISVها و GSIs برای ایجاد یک اکوسیستم بزرگ و باز، پلتفرم‌های جدید با برند Xeon 6 در مقیاس سازمانی، تحولات بزرگی را رقم خواهند زد.

در همین رابطه، اینتل با پردازنده‌های Xeon 6، نام‌گذاری جدیدتر و ساده‌تری را برای Granite Rapids و Sierra Forest آغاز کرده است. پردازنده‌های Sierra Forest Xeon 6 قرار است در سه ‌ماهه‌ دوم سال ۲۰۲۴ عرضه شوند که شامل تراشه‌ای با ۲۸۸ هسته‌ E می‌شود. این اولین محصولی خواهد بود که از این برند جدید استفاده می‌کند. در همین حال، پردازنده‌های مبتنی بر هسته P تحت عنوان  Xeon 6 Granite Rapids بعدا عرضه خواهند شد.

همان‌طور که اشاره شد، پردازنده‌های Xeon 6 اینتل بر اساس معماری Sierra Forest قرار است در سه‌ ماهه‌ دوم ۲۰۲۴ عرضه شوند، در حالی که انتظار می‌رود پلتفرم Granite Rapids Xeon 6 در نیمه‌ دوم سال ۲۰۲۴ عرضه شود.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.