سرور هوش مصنوعی Tyan Thunder HX FT83B-B7149 با سوکت‌های Xeon 6

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

معرفی سرور هوش مصنوعی Tyan Thunder HX FT83B-B7149

در نمایشگاه کامپیوتکس 2024، شاهد معرفی سرور هوش مصنوعی Tyan Thunder HX FT83B-B7149 مجهز به سوکت‌های پردازنده‌ نسل ششم Xeon اینتل بودیم. شرکت Tyan نسل‌های متعددی از سرورهای محبوب PCIe GPU را تولید کرده است، بنابراین دیدن نسل بعدی این سرورها که از زمان پردازنده‌های Xeon E5 به طور منظم در مراکز داده وجود داشته‌اند، جالب است.

 

این سرور در غرفه‌ مشترک شرکت‌های MiTAC و Tyan به نمایش گذاشته شد. مشخصات کلیدی این سرور به شرح زیر هستند:

  • هشت سینی در پنل جلو برای درایوهای SSD NVMe U.2 با سایز 2.5 اینچ
  • یازده اسلات PCIe Gen5 x16
  • سه اسلات OCP NIC 3.0
  • دو اسلات PCIe Gen4 M.2

در پنل پشت سرور، بخش مربوط به درایو و کارت‌ شبکه قرار دارد که با دیواری از فن‌ها احاطه شده است.

در پشت آن، اسلات‌های نصب پردازنده و حافظه روی مادربورد را مشاهده می‌کنیم که در وسط شاسی قرار دارند.

این سرور دارای دو سوکت LGA4710 برای پشتیبانی از دو پردازنده‌ی Intel Xeon 6 با توان مصرفی (TDP) تا 350 وات است.

برد سوئیچ PCIe یک واحد ارتفاع (1U) داشته و در پشت سرور قرار دارد. اتصالات MCIO به این برد و همچنین هیت‌سینک‌های خنک‌کننده‌ی سوئیچ‌های PCIe نیز به خوبی قابل مشاهده هستند.

یکی از تفاوت‌های جزئی در طراحی Tyan این است که برد مدار چاپی سوئیچ PCIe لبه‌های صاف و مربعی ندارد، بلکه دارای بریدگی‌هایی در کناره‌ها برای دسترسی آسان‌تر به کانکتورهای برق است. این طراحی در حقیقت یک بهبود جزئی است که در طول نسل‌های مختلف این سیستم‌ها به آن توجه شده است.

سیستمی با رابط PCIe مانند سرور مذکور، به دلیل تراکم بالا، برای نصب کارت‌های گرافیک، کاملا بسیار مناسب است. همچنین، به لطف سوئیچ‌های PCIe، امکان انتقال داده‌ی مستقیم (P2P) بین کارت‌های گرافیک بدون نیاز به دخالت پردازنده‌ی مرکزی (CPU) وجود دارد.

در این سرور، چهار واحد منبع تغذیه 2.7 کیلوواتی با استاندارد بازدهی انرژی 80Plus تیتانیوم، در قسمت پایین و انتهای محفظه (chassis) قرار گرفته‌اند. طراحی‌های قدیمی‌تر Tyan که سال‌ها پیش تولید می‌شدند، این منبع تغذیه‌ها را در طرفین جایگذاری می‌کردند. بنابراین، جایگذاری منبع تغذیه در قسمت پایین و عقب، نشان‌دهنده‌ی یک تغییر رویه‌ی طراحی در این نسل از سرورها است.

کلام آخر

به طور کلی، به نظر می‌رسد Tyan Thunder HX FT83B-B7149 پیشرفت‌های زیادی نسبت به نسل‌های قبل داشته است. ما بر این باوریم که پردازنده‌های سری P-core اینتل Xeon 6700P برای این سیستم مناسب‌تر از پردازنده‌های E-core اینتل Xeon 6 6700E هستند، زیرا هسته‌های P برای انجام محاسبات مربوط به هوش مصنوعی کارایی بیشتری دارند. این موضوع را می‌توان در طراحی سرورهای هوش مصنوعی رده بالا که از پردازنده‌های Granite Rapids-AP استفاده می‌کنند، مشاهده کرد. با این حال، مشاهده این سیستم جدید، هیجان‌انگیز است و امیدواریم سری پردازنده‌های 6700P به زودی عرضه شوند.

با این‌حال، یک نکته محرز و قطعی است، تمامی تولیدکنندگان سرورها و محصولات پردازشی، تمامی سخت‌افزارهای خود را با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای کسب و کارهای امروزی در راستای دستیابی به هوش مصنوعی مولد، طراحی می‌کنند. به طوری که شرکت‌ها در زمینه آموزش مدل‌های هوشمند و تحلیل کلان داده‌ها با مشکل خاصی روبرو نشوند. سرور Tyan Thunder HX FT83B-B7149 یک نمونه شاخص و جالب توجه در این زمینه است.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.