حافظه‌های DDR5 شرکت TeamGroup  از XMP و EXPO تا فرکانس 8000 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند

حافظه‌های DDR5 شرکت TeamGroup
فهرست مطالب

حافظه‌های DDR5 شرکت TeamGroup

 شرکت TeamGroup خبر از ساخت نسل جدیدی از حافظه‌های DDR5 داده است که توانایی پشتیبانی از فناوری Intel XMP و AMD EXPO را دارند. این حافظه‌ها برای اورکلاک کردن و افزایش سرعت حافظه طراحی شده‌اند و توانایی دستیابی به سرعت حداکثر 8 هزار مگاهرتز را دارند. به طور معمول، حافظه‌ها فقط با یکی از این دو فناوری سازگار هستند، اما حافظه‌های DDR5 TeamGroup هر دو را پشتیبانی می‌کنند.  این حافظه‌ها در دو سری T-Force (برای گیمرها) و T-Create (برای کاربران حرفه‌ای) عرضه می‌شوند.

همچنین، بسته به نوع حافظه‌ای که خریداری می‌کنید به سرعت 6400 مگاهرتز تا 8000 مگاهرتز دسترسی خواهید داشت که در نوع خود جالب توجه هستند. علاوه بر سرعت بالایی که حافظه‌های فوق ارائه می‌دهند، در قالب ماژول‌هایی با ظرفیت 32 یا 64 گیگابایت عرضه می‌شوند. شرکت TeamGroup گفته است: «حافظه‌های جدید، ویژگی متمایزی از رقبای خود دارند که توانایی پشتیبانی از ‌پردازنده‌های ساخت شرکت اینتل و ای‌ام‌دی است تا کاربران هر دو پلتفرم مشکلی از بابت اورکلاک حافظه نداشته باشند. این حافظه‌ها برای افرادی مناسب هستند که می‌خواهند سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهند».

به بیان دقیق‌تر، حافظه‌های جدید TeamGroup با هر دو فناوری Intel XMP 3.0 و AMD EXPO و مادربردهای مجهز به چیپ‌ست Intel Z790 و AMD X870(E) سازگار هستند. لازم به توضیح است که مادربردهای AMD X870(E) به زودی به بازار عرضه خواهند شد. شرکت‌های سازنده مادربرد مانند گیگابایت، ایسوس، ازراک، MSI و Biostar این حافظه‌ها را آزمایش کرده‌اند و سازگاری آن‌ها را تایید کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که ای‌ام‌دی نیز در زمینه پشتیبانی بهتر از سرعت حافظه‌های DDR5 در حال پیشرفت است. البته، TeamGroup تنها شرکتی نیست که توانایی پشتیبانی از هر دو پلتفرم را دارد. شرکت‌هایی مانند Corsair، Crucial و Kingston نیز حافظه‌های دوگانه (سازگار با هر دو فناوری) را عرضه کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که قرار است در آینده، شاهد عرضه حافظه‌های DDR5 باشیم که سرعت آن‌ها به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت. البته، این احتمال وجود دارد که اینتل با تغییراتی در معماری پردازنده‌های جدید خود از حافظه‌های با سرعت 10 هزار مگاهرتز پشتیبانی کند.

فناوری XMP و EXPO چیست؟

XMP سرنام Extreme Memory Profile فناوری توسعه‌یافته توسط اینتل است که برای افزایش کارایی حافظه‌های رم طراحی شده است. این فناوری به صورت پروفایل‌هایی در چیپ SPD سرنام (Serial Presence Detect) حافظه‌های رم ذخیره می‌شود. این پروفایل‌ها شامل تنظیماتی مانند فرکانس، ولتاژ و تاخیر حافظه هستند که به رم اجازه می‌دهند تا فراتر از تنظیمات پیش‌فرض کار کند. به عبارت ساده‌تر، XMP به شما این امکان را می‌دهد تا سرعت و کارایی حافظه رم خود را افزایش دهید بدون اینکه نیاز به پیکربندی دستی و پیچیده تنظیمات بایوس داشته باشید. با فعال کردن پروفایل XMP در بایوس مادربرد، حافظه رم به طور خودکار با تنظیمات بهینه برای رسیدن به بالاترین سرعت ممکن پیکربندی می‌شود. این امر به ویژه برای گیمرها، تدوین‌گران فایل‌های ویدیویی و سایر کاربرانی که به حداکثر کارایی سیستم نیاز دارند، بسیار مفید است.

در سویی دیگر فناوری EXPO سرنام EXtended Profiles for Overclocking شرکت ای‌ام‌دی قرار دارد که برای تسهیل فرآیند اورکلاک حافظه‌های DDR5 در پلتفرم‌های مبتنی بر پردازنده‌های Ryzen 7000 طراحی شده است. این فناوری به نوعی پاسخ ای‌ام‌دی به فناوری XMP اینتل محسوب می‌شود. EXPO نیز به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از پروفایل‌های از پیش تعریف شده و بهینه‌سازی شده، به راحتی سرعت و کارایی حافظه‌های DDR5 خود را افزایش دهند. این پروفایل‌ها درست همانند نمونه اینتل تنظیماتی مثل فرکانس، ولتاژ و تاخیر حافظه را دارند که به دقت برای دستیابی به بهترین عملکرد ممکن در پلتفرم‌های ای‌ام‌دی تنظیم شده‌اند. با فعال کردن یک پروفایل EXPO در بایوس، رم به شکل خودکار با تنظیمات بهینه پیکربندی می‌شود و کاربران می‌توانند بدون نیاز به پیکربندی دستی پیچیده، از مزایای اورکلاک حافظه بهره‌مند شوند.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.