استوریج SAS هنوز زنده است، منتظر +SAS 24G همراه با ویژگی‌های جدید باشید

فهرست مطالب

در حالی که درایوهای حالت جامد به تدریج به سمت رابط فیزیکی PCIe با پروتکل‌های NVMe در حال گذار هستند، بسیاری از معماری‌ها و طراحی‌های فنی هنوز به فناوری Serial Attached SCSI (SAS) وابسته هستند. برخی از کارشناسان، معتقد هستند، فناوری SAS روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کند، در حالی که برخی دیگر موافق این موضوع نیستند. 3 مردادماه 1403 شمسی، انجمن تجاری SCSI SNIA و سازمان استانداردهای INCITS/SCSI مشخصات جدیدی تحت عنوان SAS 24G+ را معرفی کردند که به طور خاص برای هارد دیسک‌ها و SSDهای نسل بعدی که قرار است در مراکز داده بزرگ مستقر شوند، طراحی شده است.

کمرون تی. برت، رئیس هیئت مدیره انجمن STA SNIA در این ارتباط گفته است: «+SAS 24G، یک جهش بزرگ در صنعت ذخیره‌سازی اطلاعات است و قرار است در سال‌های آتی، نقش پر رنگی در حوزه ذخیره‌سازی بازی کند. استاندارد جدید، طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های کلیدی را در هر دو بخش پشتیبانی از هارد دیسک‌ها و حافظه‌های حالت جامد ارائه می‌دهد که مراکز داده بزرگ، سرورها و ذخیره‌سازهای سنتی به شدت به آن نیاز دارند. SAS و SCSI قدمتی بیش از 30 سال دارند و به دلیل عملکرد، قابلیت اطمینان و مقیاس‌پذیری بالایی که در اختیار مراکز داده قرار می‌دهند، همچنان به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکنون +SAS 24G قرار است این روند را ادامه می‌دهد و ذخیره سازی داده‌ها را به سطح پیشرفته‌تری ارتقا دهد».

آخرین ویژگی‌های فنی SAS شامل ارتقا عملکرد به 2.4 گیگابیت بر ثانیه در سال 2020 بود و اولین درایوهای دارای این رابط اکنون در بازار موجود هستند. +24G همان عملکرد را ارائه می‌دهد، اما پنج ویژگی جدید برای افزایش عملکرد ذخیره‌سازی برای سرورهای سنتی و مراکز داده بزرگ ارائه می‌دهد.

+SAS 24G ویژگی جدیدی تحت عنوان محدودیت زمان فرمان (CDL) سرنام Command Duration Limits را معرفی می‌کند که سرعت هارد دیسک‌ها را کنترل می‌کند تا مطمئن شود کارها در زمان مشخصی تمام می‌شوند و سیستم‌های بزرگ اطلاعاتی به درستی و سریع کار کنند. به بیان دقیق‌تر، تاخیر هارد دیسک‌ها را کنترل می‌کند. همچنین، ویژگی دیگری به‌نام فرمت با تنظیمات از پیش تعیین‌شده (Format with Presets) دارد که مدیریت هارد دیسک‌هایی که از نوع CMR و SMR هستند را ساده می‌کند. این قابلیت نوید می‌دهد که تعداد SKU در مراکز داده کاهش خواهد یافت، زیرا مراکز داده بزرگ معمولا از هر دو درایو CMR و SMR استفاده کنند. ویژگی سوم برای هارد دیسک‌ها، حذف منطقی (Logical Depopulation) نام دارد که قسمت‌های خراب هارد دیسک را در سیستم‌های بزرگ اطلاعاتی پیدا کرده و حذف می‌کند.

+SAS 24G همچنین ویژگی جدیدی برای SSDها تحت عنوان کمک به بازسازی (Rebuild Assist) ارائه می‌دهد که به یافتن قسمت‌های خراب در SSDها کمک می‌کند و آن‌ها را درست می‌کند. علاوه بر این، ویژگی اتصال مداوم (Persistent Connections) سرعت کار SSDها را بالا می‌برد و مانع از آن می‌شود تا مشکلات ساده باعث قطع ارتباط حافظه‌های حالت جامد با سیستم‌ها شود که نقش مهمی در پایداری زیرساخت‌های ذخیره‌سازی خواهد داشت.

تام کاگلاین، مدیر شرکت کاگلاین، می‌گوید: «تکنولوژی SAS همچون گذشته پر قدرت بوده و در حال پیشرفت است. همین مسئله باعث خواهد شد تا شاهد نوآوری‌های جالب توجهی در ارتباط با مبحث ذخیره‌سازی اطلاعات باشیم. +SAS 24G ویژگی‌هایی دارد که برای سرورهای کوچک و بزرگ مفید است. این پیشرفت‌ها باعث بهبود عملکرد و سرعت بیشتر می‌شوند و نشان می‌دهند که تکنولوژی ذخیره‌سازی اطلاعات همچون دیگر بخش‌های حوزه فناوری اطلاعات با سرعت در مسیر پیشرفته قرار دارد».

توضیح برخی اصطلاحات:

SAS: Serial Attached SCSI

 NVMe: Non-Volatile Memory Express

 SNIA: Storage Networking Industry Association

 STA: SCSI Trade Association

 INCITS: InterNational Committee for Information Technology Standards

 CMR: Conventional Magnetic Recording

 SMR: Shingled Magnetic Recording

 SKU: Stock Keeping Unit

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.