رونمایی سامسونگ از درایو Samsung BM1743  با ظرفیت 61.44TB

دسته‌بندی بلاگ
درایو Samsung BM1743
فهرست مطالب

شرکت سامسونگ با معرفی درایو Samsung BM1743 که ظرفیت خیره‌کننده‌ی ۶۱.۴۴ ترابایت را ارائه می‌دهد، وارد عرصه ساخت نسل جدید حافظه‌های حالت جامد با ظرفیت بالا (NVMe SSD) شده است. این درایو، سامسونگ را در کنار شرکت Solidigm  قرار می‌دهد که چند وقت پیش حافظه حالت جامد نسل جدید خود را با همین ظرفیت طراحی کرد. جالب است بدانید که Solidigm اوایل امسال به دلیل تقاضای بالای مشتریان برای چنین حافظه‌های پرظرفیتی، با محدودیت تولید درایوهای ۶۱.۴۴ ترابایتی مواجه شده بود. اما خبر هیجان‌انگیزتر، وعده‌ی سامسونگ برای عرضه‌ی درایوی با ظرفیت دو برابر این مقدار است!

درایو Samsung BM1743 61.44TB and 122.88TB SSDs

حافظه‌ی جامد جدید سامسونگ تحتت عنوان BM1743 از فناوری v7 QLC V-NAND بهره می‌برد و همچنین از نسل پنجم اینترفیس PCIe  پشتیبانی می‌کند. همین ویژگی، برتری آن را نسبت به درایو ۶۱.۴۴ ترابایتی Solidigm با اینترفیسPCIe  نسل چهارم، آشکار می‌کند. جدول زیر مشخصات فنی درایو فوق را نشان می‌دهد.

Operation

BM1743 2.5” U.2
Performance

خواندن تصادفی

7200

نوشتن تصادفی

2000

4KB Random Reads

1600

4KB Random Writes

110

 

در شرایطی که این درایو از سرعت اینترفیسPCIe 5.0  پشتیبانی می‌کند، اما در زمینه سرعت خواندن ترتیبی (sequential read) عملکردی مشابه اینترفیس PCIe 4.0 دارد. البته، همان‌طور که از یک درایو با ظرفیت بالا انتظار داریم، سرعت خواندن این SSD بسیار بهتر از سرعت نوشتن آن است. همچنین، دوام و ماندگاری این درایو برابر با ۰.۲۶ DWPD است. لازم به توضیح است که DWPD سرنام Drive Writes Per Day به تعداد نوشتن به ازای هر روز اشاره دارد و به ما این امکان را می‌دهد با استفاده از مشخصه‌ کل ترابایت قابل نوشتن (TBW) یک درایو، تعداد دفعاتی که امکان نوشتن روی یک درایو در مدت زمان گارانتی اعلام شده است را محاسبه کنیم. این محاسبه بر اساس استاندارد کاری JEDEC که برای مشخص کردن TBW استفاده می‌شود، انجام می‌شود.

نکته مهمی که باید در ارتباط با چنین درایوهایی به آن توجه داشته باشید این است که دوام در درایوهایی با ظرفیت بالا چندان مورد توجه نیست، زیرا این مدل درایوها عمدتا با هدف بهبود عملیات خواندن در مراکز داده طراحی می‌شوند تا سرعت پاسخ‌گویی به درخواست‌های کاربران را افزایش دهند. یک مثال عالی در این زمینه، سرورهای توزیع محتوا هستند که میزبان تعداد زیادی فایل ویدیویی یا تصویری برای استریم هستند.

کلام آخر

در شرایطی که درایو Samsung BM1743 هنوز مورد آزمایش‌های فنی دقیق قرار نگرفته است، اما بنچمارک‌های منتشر شده در ارتباط با درایو محبوب Solidigm D5-P5336 با ظرفیت ۶۱.۴۴ ترابایت که اوایل امسال منتشر شدند، نشان می‌دهد که عملکرد درایوهای نسل جدید در مقایسه با نمونه‌های قدیمی بهبود یافته است. همچنین، پیش‌بینی می‌کنیم اواخر سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، شاهد عرضه‌ی تعداد بیشتری از درایوهای ۶۱.۴۴ و ۱۲۲.۸۸ ترابایتی باشیم. سامسونگ اعلام کرده که درایو ۱۲۲.۸۸ ترابایتی آن‌ها تا چند وقت دیگر در دسترس قرار خواهد گرفت، بنابراین انتظار داریم شاهد عرضه این درایوها در سال ۲۰۲۴ باشیم. لازم به توضیح است که برخی از این درایوها به عنوان جایگزین هارد دیسک‌ها استفاده می‌شوند. همچنین، به این نکته توجه داشته باشید که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مرتبط با پروژه‌های هوش مصنوعی (AI) ماهیت خواندن-محور دارند و با توجه به اشغال شدن اسلات‌های PCIe برای شبکه، افزایش ظرفیت هر درایو در سرورهای AI با مقیاس بالا اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.