میکرون از اولین SSD مبتنی بر PCIe 6.0 در جهان رونمایی کرد

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

تولید اولین SSD مبتنی بر PCIe 6.0 توسط میکرون

میکرون موفق به ساخت یک حافظه حالت جامد PCIe 6.0 با سرعت خواندن ۲۶ گیگابیت بر ثانیه شده است تا عصر جدیدی را در دنیای رسانه‌های ذخیره‌سازی مراکز داده رقم بزند. بدون شک این خبر، یکی از مهم‌ترین موضوعات این روزهای دنیای فناوری است که نشان می‌دهد شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، خود را آماده کرده‌اند که از PCIe 5.0 عبور کنند. این حافظه حالت جامد جدید قادر است سرعت خواندن اطلاعات را به رقم ۲۶ گیگابیت بر ثانیه افزایش دهد و قرار است سرآغازی بر روند توسعه اکوسیستم PCIe Gen6 باشد. بر مبنای این دستاورد بزرگ، میکرون از سازندگان مطرح پردازنده مرکزی و تجهیزات زیرساختی پلتفرم درخواست خواهد کرد به سمت استاندارد PCIe 6.0 مهاجرت کنند. جالب آن‌که PCI-SIG، سازمانی که مسئول استانداردسازی PCIe است، آماده می‌شود تا مشخصات استاندارد PCIe 7.0 را در سال ۲۰۲۵ منتشر کند. بنابراین، منطقی به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان بزرگ به سمت PCIe 6.0 مهاجرت کنند. استاندارد PCIe 6.0 در سال ۲۰۲۲ منتشر شد و به نظر می‌رسد صنعت به زودی آماده‌ی انتشار محصولات مبتنی بر استاندارد PCIe 6.0 خواهد بود. توجه داشته باشید که توسعه‌ی سخت‌افزارهای پیشرفته برای کامپیوترهای شخصی و سرورها چند سال طول می‌کشد. بنابراین، جای تعجب نیست که فاصله زمانی قابل توجهی میان رونمایی از PCIe 6.0 و در دسترس بودن سخت‌افزارهای مبتنی بر PCIe 6.0 وجود داشته باشد. سریع‌ترین SSDهای PCIe 5.0 مصرفی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند سرعت خواندن متوالی تا ۱۴ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند. این در حالی است که حافظه حالت جامد PCIe 6.0 ساخته شده توسط میکرون، سرعت خواندن متوالی ۲۶ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد و میکرون نیز در برگزاری رویدادها و انجام تبلیغات گسترده‌ای در ارتباط با مزایای نسل بعدی رسانه‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر نسل ششم PCIe است. راج ناراسیمان، معاون ارشد و مدیر کل واحد کسب‌وکار محاسبات و شبکه میکرون در این ارتباط گفته است: «داده‌ها قلب هوش مصنوعی هستند و میکرون قصد دارد با ارائه رسانه‌های ذخیره‌سازی قدرتمند و پر سرعت نقش موثری در پیشبرد انقلاب هوش مصنوعی هستند داشته باشد».

استاندارد PCIe 6.0 چه ویژگی‌های استانداردی دارد؟

استاندارد PCI Express تقریبا نزدیک به دو دهه است نقش کلیدی در دنیای فناوری اطلاعات بازی می‌کند. PCIe 6.0 با هدف افزایش پهنای باند و بهبود مصرف انرژی طراحی شده است، به‌طوری که پهنای باند را در مقایسه با PCIe 5.0 (32 GT/s) دو برابر بیشتر می‌کند و سعی دارد به نیاز صنعت برای یک اتصال پرسرعت و کم‌تاخیر پاسخ ‌دهد. فناوری PCIe 6.0 یک راه‌حل اتصال مقرون به صرفه و مقیاس‌پذیر در اختیار مراکز داده قرار می‌دهد و به شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی/یادگیری ماشین، محاسبات فراهمگرا، اینترنت اشیا و غیره اجازه می‌دهد، فعالیت‌های روزمره را به شکل کارآمدتری انجام دهند. از مهم‌ترین تغییرات استاندارد جدید در مقایسه با نسل 5 به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • نرخ انتقال خام داده‌ها را ۶۴ گیگابیت بر ثانیه و تا ۲۵۶ گیگابیت بر ثانیه از طریق پیکربندی x16 ارائه می‌دهد.
  • سیگنال‌دهی مدولاسیون دامنه پالسی با ۴ سطح (PAM4) و بهره‌برداری از PAM4 موجود در صنعت را فراهم می‌کند.
  • تصحیح خطای رو به جلو (FEC) و بررسی افزونگی دوره‌ای (CRC) سبک برای کاهش نرخ خطای بیتی مرتبط با سیگنال‌دهی PAM4 را ارائه می‌دهد.
  • کدگذاری مبتنی بر فلیت (واحد کنترل جریان) که از مدولاسیون PAM4 پشتیبانی می‌کند را همراه با FEC و CRC برای دو برابر کردن افزایش پهنای باند ارائه می‌دهد.
  • سازگاری با نسخه‌های قبلی فناوری PCIe را حفظ می‌کند.

کلام آخر

با توجه به این‌که دسترسی سریع به داده‌ها برای کارهای هوش مصنوعی حیاتی هست، شرکت میکرون، استاندارد PCIe 6.0 را به عنوان یک فناوری کلیدی توصیف کرده است که «موقعیت و جایگاه این شرکت در زمینه ساخت رسانه‌های ذخیره‌سازی موردنیاز هوش مصنوعی را تثبیت می‌کند». اکنون سوال این است که چقدر زمان خواهد برد تا صنعت و شرکت‌های بزرگ در این زمینه، PCIe 6.0 را به عنوان جایگزینی برای PCIe 5.0 به رسمیت بشناسد و محصولات مبتنی بر استاندارد فوق را طراحی و روانه بازار کنند.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.