پردازنده‌های Intel Xeon 6 عملکرد بالاتری از Xeon 5 دارند

پردازنده‌های Intel Xeon 6
فهرست مطالب

پردازنده‌های Intel Xeon 6

پردازنده‌های Intel Xeon 6 چندین برابر عملکرد و راندمان بهتری در ارتباط با آموزش مدل‌های هوشمند در مقایسه با پردازنده‌های 5 Xeon دارند. این پردازنده‌ها تحت عنوان Xeon 6900P “Granite Rapids-AP” قرار است در ماه سپتامبر به بازار عرضه شوند.

اینتل، آمارها و گزارش‌های عملکردی MLPerf در ارتباط با پردازنده‌های نسل بعدی Xeon 6 را در حالی تایید می‌کند که تراشه‌های Xeon 6900P در ماه سپتامبر به بازار عرضه خواهند شد. اینتل مدعی است، پردازنده‌های Intel 6 Xeon در MLPerf Inference v4.1 عملکرد خیره‌کننده‌ای در ارتباط با آموزش مدل‌های هوشمند از خود نشان داده‌اند که دلالت بر این نکته دارد که Granite Rapids-AP “Xeon 6900” بازار سرورها را دست‌خوش تغییرات اساسی خواهند کرد.

اینتل، در بیانیه مطبوعاتی هفته گذشته، عملکرد هوش مصنوعی پردازنده‌های Intel Xeon 6 خود که Granite Rapids AP نامیده می‌شوند را به نمایش گذاشت. اینتل می‌گوید که پردازنده‌های Xeon 6 می‌توانند تا 1.9 برابر، عملکرد هندسی در استنتاج هوش مصنوعی را نسبت به پردازنده‌های Xeon “Emerald Rapids” نسل 5 ارتقا دهند.

علاوه بر این، افزایش عملکرد پردازنده‌های Intel Xeon 6 تا 17 برابر بیشتر از سری Xeon “Cascade Lake” نسل 3 است که این تفاوت باورنکردنی است. یکی از دلایل این موضوع، تمرکز ویژه اینتل بر شتاب‌دهنده‌های جدید AI ادغام شده در تراشه‌ است. البته، اینتل مجموعه دستورالعمل‌های جدیدی مثل AVX-512 VNNI را نیز به پردازنده جدید خود افزوده است.

اینتل برای اولین بار نتایج را در 6 معیار MLPerf برای Xeon نسل 5 و پردازنده جدید Granite Rapids “Xeon 6900P” منتشر کرده است. اکنون، نتایج آزمایش‌های MPerf Inference v4.1 منتشر شده‌اند که عملکرد منحصر به‌فرد پردازنده پرچم‌دار Xeon 6 یعنی Xeon 6980P را نشان می‌دهند.

MLPerf Inference v4.1 یک ابزار استاندارد صنعتی برای ارزیابی معیار عملکردی AI است که در آن، اینتل پردازنده‌های خود را بر مبنای شبکه‌های عصبی و مدل‌های هوشمند مثل ResNet50، RetinaNet، 3DUNet، BERT، DLRM v2 و GPT-J مورد ارزیابی قرار می‌دهد. Xeon 6980P در ارتباط با استنتاج هوش مصنوعی 1.9 برابر عملکرد بهتری در مقایسه با رقبا دارد. در مقایسه با پردازنده‌های نسل سوم که در سال 2021 منتشر شدند، عملکرد در BERT تقریبا 17 برابر بالاتر و در ResNet50 تا 15 برابر بالاتر است.

پالاوی ماهاجان (Pallavi Mahajan)، معاون رئیس هیئت مدیره اینتل و مدیر کل نرم‌افزار مرکز داده و هوش مصنوعی این شرکت در این خصوص گفته است: «جدیدترین نتایج MLPerf نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری و تخصیص مداوم منابع، برای بهبود عملکرد AI چقدر مهم است. در چهار سال گذشته، ما بر اساس معیارهای ارزیابی MLPerf، رکورد عملکرد AI را در پردازنده‌های Xeon تا 17 برابر افزایش داده‌ایم. با نزدیک شدن به عرضه عمومی در اواخر امسال، ما مشتاقانه منتظر عرضه و انتشار Xeon 6 و محصولات مبتنی بر این پردازنده از سوی مشتریان و شرکای تجاری خود هستیم».

Intel Xeon 6 6980P دارای 128 هسته، 256 رشته با فرکانس‌های کلاک بین 2.0 تا 3.2 گیگاهرتز است. این پردازنده 504 مگابایت حافظه کش L3 و TDP برابر با 500 وات دارد. چهار تراشه Granite Rapids AP دیگر در این سری با هسته‌ها و رشته‌ها از 72 هسته و 144 رشته تا 120 هسته و 240 رشته عرضه می‌شوند. اینتل در گذشته از سری Xeon 6 خود، یعنی Sierra Forest “Xeon 6700E” رونمایی کرده بود و سپتامبر شاهد عرضه خانواده پرچمدار P-Core، Xeon 6900P با 128 هسته و به دنبال آن Xeon 6900E با 288 هسته و Xeon 6700P با 86 هسته در سه ماهه اول 2025 خواهیم بود.

برای اینتل، دستیابی به عملکرد و راندمان بالای AI اهمیت کاملا راهبردی دارد، زیرا پنج شریک OEM یعنی سیسکو (Cisco)، دل (Dell Technologies)، اچ پی (HPE)، Quanta و سوپرمیکرو (Supermicro) که از پردازنده‌های Xeon Intel برای ساخت و فروش رایانه‌ها و سرورها استفاده می‌کنند، روی این پردازنده‌های جدید، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. اینتل اطلاعات بیشتر در مورد پردازنده‌های Granite Rapids AP “Xeon 6” را در مراسم رونمایی رسمی ارائه خواهد کرد.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.