اچ پی با راه‌حل مجازی‌سازی جدیدش به دنبال سهم بازار VMware است

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

شرکت اچ پی  در کنفرانس Discover امسال، علاوه بر هوش مصنوعی که محوریت اصلی اکثر سخنرانی‌ها بود، از محصول جدیدی برای رقابت با نرم‌افزار مجازی‌سازی شرکت VMware رونمایی کرد که اکنون تحت مالکیت Broadcom قرار دارد.

این محصول شامل ماشین‌های مجازی مبتنی بر هسته متن‌باز اوبونتو (KVM) به همراه نرم‌افزار مدیریت خوشه‌های اچ پی است که درون محصول HPE Private Cloud گنجانده شده است. قابلیت مجازی‌سازی جدید، از همان پنل کنترل ابری سایر نرم‌افزارهای HPE Private Cloud استفاده می‌کند، به این معنی که می‌تواند در یک محیط ترکیبی یا مستقل عمل کند.

مدیران اچ پی صراحتا اعلام نکرده‌اند که این محصول برای جذب مشتریان ناراضی از تغییرات مجوزدهی شرکت Broadcom عرضه شده است. همان‌طور که می‌دانید، برادکام به تازگی شرکت VMware را خریداری کرده و تغییراتی در سیستم مجوز‌دهی آن اعمال کرده که باعث افزایش هزینه بسیاری از مشتریان شده است.

با وجود اصرار برادکام بر ارائه تخفیف برای برخی محصولات و بهبود ارزش کلی برای مشتریان، رقبای VMware از این فرصت برای جذب مشتریان ناراضی استفاده می‌کنند. رهبران اچ پی اعلام کرده‌اند که هدف از ارائه این محصول جدید، رقابت با VMware نیست. هنگ تانگ، مدیر ارشد عملیات بخش ابر ترکیبی اچ پی، در مصاحبه‌ای با سایت The Register در کنفرانس Discover گفت: «این یک اقدام فرصت‌طلبانه نیست. ما در پاسخ به درخواست‌های مشتریان این کار را انجام می‌دهیم.»

 

تان همچنین تاکید کرد که ورود اچ پی به عرصه مجازی‌سازی برای مشتریان Private Cloud، روندی طبیعی در راستای استراتژی کلان شرکت است که سال‌ها پیش توسط مدیرعامل آن، آقای نری، مطرح شده بود.

تان، مدیر ارشد عملیات بخش ابر ترکیبی اچ پی، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که ورود این شرکت به عرصه مجازی‌سازی تصمیمی‌ با هدف سلطه بر بازار راه‌حل‌های مجازی‌سازی نیست. او توضیح داد که اچ پی قبل از این اقدام، ابتدا به سراغ خرید یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات کانتینری، سپس شرکت مدیریت داده‌های ابری Zerto و در نهایت شرکت هوش مصنوعی عملیاتی OpsRamp رفته بود. تان در ادامه گفت: «ما با دقت به نقشه راه خود در ارتباط با خدمات ابری خصوصی نگاه کردیم و پرسیدیم چه چیزی کم است و پاسخ را در ارائه راه‌حل‌های مجازی‌سازی پیدا کردیم».

 

مهم‌ترین پرسش در حال حاضر، نحوه‌ی مجوز‌دهی این محصول جدید است. اچ پی هنوز جزئیاتی در این مورد منتشر نکرده است. مدیر ارشد فن‌آوری شرکت، خانم روسو، در پاسخ به این سوال که آیا آن‌ها قصد دارند به شکایت‌های مشتریان VMware در مورد سیستم مجوز‌دهی با ارائه راه‌حل‌هایی پاسخ داده و آن‌ها را جذب کنند، پاسخی صریح نداده و تنها اعلام کرده که اچ پی در حال حاضر برنامه‌ای برای بستن قراردادهای مبتنی بر هسته ندارد، برخلاف رویکردی که VMware بر مبنای آن گام بر می‌دارد.

لازم به توضیح است که شرکت VMware به عنوان غول دنیای مجازی‌سازی نزدیک به دو سال قبل، اعلام کرد در مورد مجوزدهی و قیمت‌گذاری برخی از محصولات تغییراتی اعمال کرده است که +vSphere بر اساس تعداد هسته مجوزدهی خواهد شد و با یک “مدل صورت‌حساب تعهدی به اضافه مازاد” ارائه می‌شود، برخلاف مدل مجوزدهی دائمی.

 

مدل “تعهدی به اضافه مازاد” به این معنی است که مشتری باید به شکل صریح اعلام کند به چه تعداد هسته‌ نیاز دارد و هرگونه استفاده فراتر از تعهد اشتراک، شامل هزینه‌های مازاد شده و به صورت ماهانه با تاخیر از حساب مشتری کاسته خواهد شد.

به بیان دقیق‌تر، vSphere+ و VSAN+ بر اساس هر هسته فیزیکی مجوزدهی می‌شوند و حداقل نیاز به 16 هسته مجوز برای هر پردازنده مرکزی (CPU) وجود دارد. بنابراین، حتی اگر به پردازنده‌هایی با کمتر از 16 هسته نیاز داشته باشید، بازهم باید هزینه 16 هسته را پرداخت کنید. اکنون به نظر می‌رسد که این اتفاق باعث نارضایتی طیف گسترده‌ای از کاربران شده است و اچ پی به دنبال بهره‌برداری از این مسئله و بهبود جایگاه زیرساخت ابری خود افتاده است.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.