Hot Chips 2024: اینتل جزئیات پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D را منتشر کرد

دسته‌بندی بلاگ
پردازندهXeon 6 Granite Rapids-D
فهرست مطالب

پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D

اینتل در کنفرانس Hot Chips 2024 که از تاریخ 25 تا 27 آگوست در دانشگاه استنفورد برگزار شد، جزئیات بیشتری در مورد پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D (تحت عنوان Xeon 6 SoC، با کد Granite Rapids-D) که قرار است به زودی به بازار عرضه شود، ارائه کرد. این شرکت اعلام کرده است که قرار است پردازنده‌های Xeon 6 برای کاربردهای محاسبات لبه و مخابرات در نیمه اول سال 2025، همان‌طور که قبلا در MWC 2024 اعلام کرده بود، به بازار عرضه شوند.

پردازنده Granite Rapids-D SoC، چیپ محاسباتی Xeon 6 که بر مبنای لیتوگرافی 3 نانومتری طراحی شده است را با یک چیپ ورودی و خروجی بهینه شده برای لبه، بر اساس فرآیند ساخت Intel 4، ادغام کرده است. چیپ SoC سازگار با بسته BGA است و در دو سری فرعی موجود است: یکی با حافظه 4 کاناله، که احتمالا مربوط به یک چیپ محاسباتی واحد است، و دیگری با حافظه 8 کاناله، که انتظار می‌رود همراه با دو چیپ محاسباتی باشد. این پلتفرم از حافظه پرسرعت MCR DIMM پشتیبانی می‌کند و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد.

پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D
پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D

Granite Rapids-D تا 32 خط PCIe 5.0، تا 16 خط PCIe 4.0 و تا 16 خط CXL 2.0 را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، می‌تواند با پورت‌های دوگانه اترنت 100 گیگابیت بر ثانیه ترکیب شود، که آن را برای برنامه‌های با پهنای باند بالا مناسب می‌سازد.

پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D

پردازنده Xeon 6 شامل شتاب‌دهنده‌های داخلی مثل Media Accelerator، QAT، DLB، vRAN Boost و DSA است که برای بهینه‌سازی روند انجام محاسبات و وظایف مرتبط با محاسبات لبه طراحی شده است. همچنین، اینتل تلاش کرده است با هدف بهبود عملکرد پردازنده به ویژه زمانی که قرار است در لبه شبکه مورد استفاده قرار گیرد، یکسری بهینه‌سازی‌ها را انجام دهد که از آن جمله باید به بهبود محدوده دمای عملیاتی و قابلیت اطمینان درجه صنعتی اشاره کرد. یک بهینه‌سازی کاربردی که باعث می‌شود، پردازنده فوق به گزینه‌ای مناسب برای استقرار در محیط‌های چالش‌برانگیز و سخت تبدیل شود.

پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D

کل ساختار چپلت دارای یک حافظه نهان (LLC) و حافظه یکپارچه است که از پیکربندی‌های کوچک تا بزرگ بر مبنای یک کانال ارتباطی عریض فرآیند مقیاس‌بندی شبکه‌ای را انجام می‌دهد. این رویکرد باعث می‌شود تا تصور کنیم تراشه به شکل یک ماهیت یکپارچه کار می‌کند. یک معماری کارآمد که تاخیر و نوسان را کاهش می‌دهد. همان‌گونه که اشاره کردیم، تراشه ورودی بر مبنای فرآیند تولید Intel-4 ساخته شده است و دارای شتاب‌دهنده‌های یکپارچه است.

پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D

با نگاهی به ویژگی‌هایی که اینتل به آن‌ها اشاره داشته، متوجه می‌شویم که پردازنده‌ Xeon 6 Granite Rapids-D دارای دو مدل، یک SKU حافظه 8 کاناله و دیگری حافظه 4 کاناله خواهند بود که هر دو دارای هسته‌های Redwood Cove P هستند.

پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D

ویژگی‌های کلیدی Xeon 6 Granite Rapids-D

Xeon 6 SOC سابقا Granite Rapids-D

معماری Redwood Cove P-Core

واحد محاسباتی Intel 3 و واحد ورودی Intel 4

1-2 SKU واحد محاسباتی، 1 واحد ورودی

42 هسته SKU

حافظه 8 کاناله و 4 کاناله

دو بسته پردازنده

32 خط PCIe 5.0

16 خط PCIe 4.0

16 خط CXL 2.0

شتاب‌دهنده‌های یکپارچه در تمام SKUها

8 پورت Ethernet (تا 2 x 100G و 4 x 50G)

پشتیبانی از حافظه DDR5-5600 و MCR-DIMM

پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D

در مورد قابلیت‌های عملکردی، اینتل می‌گوید که پردازنده‌های Xeon 6 SOC بیش از 3 برابر افزایش تعداد هسته‌ها و پهنای باند حافظه را تجربه کرده‌اند و تا 2.5 برابر بهبود عملکرد را در ارتباط با عملیات ورودی/خروجی ارائه می‌دهند و تا 2 برابر افزایش توان عملیاتی اترنت (Ethernet) را تضمین می‌کنند. شتاب‌دهنده هوش مصنوعی یکپارچه بیش از 8 برابر بهبود سرعت را در Resnet-50 و بیش از 6 برابر سرعت عملیات ترانسفورماتور بصری را نسبت به پردازنده Xeon D 2899NT نسل گذشته (AVX512 VNNI) به لطف آخرین دستورالعمل‌های AMX ارائه می‌دهد.

پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D

پردازنده‌های Intel Xeon 6 SOC “Granite Rapids-D” در قالب دو مدل عرضه می‌شوند. یکی با طرح‌بندی 77.5×50 میلی‌متر و دیگری با طرح‌بندی 77.5 x 56.5 میلی‌متری. تراشه‌ها در سکوهای 4 حافظه و 8 حافظه طراحی شده‌اند که خبر از مقیاس‌پذیری بالای آن‌ها می‌دهد. اینتل همچنین سعی کرده است از قدرتمندترین مکانیزم‌های فشرده‌سازی و رمزگذاری برای بهبود عملکرد پردازنده‌های جدید خود استفاده کند.

ر حالی که اینتل اطلاعات دقیقی در ارتباط با تعداد هسته‌ها به اشتراک نمی‌گذارد، اما برخی از سایت‌ها بر مبنای دموهای منتشر شده و تصاویر این‌گونه ارزیابی کرده‌اند که 42 هسته با حداکثر 128 گیگابایت حافظه DDR5-5600/4800 دور از انتظار نیست.

پردازنده Xeon 6 Granite Rapids-D
اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.