Hot Chips 2024: اینتل از پردازنده‌های جدید Xeon برای هوش مصنوعی رونمایی کرد

دسته‌بندی بلاگ
پردازنده‌های جدید Xeon برای هوش مصنوعی
فهرست مطالب

پردازنده‌های جدید Xeon برای هوش مصنوعی

گروه فوتونیک اینتل در نمایشگاه امسال، یک چیپلت اتصال نوری پر سرعت جدید را که با یک پردازنده اینتل یکپارچه شده‌اند در معرض دید عموم قرار دادند.

اینتل در کنفرانس Hot Chips 2024 که در دانشگاه استنفورد برگزار شد، با رونمایی از پردازنده‌های جدید و یک اتصال جدید نشان داد که همچنان حرف‌های ناگفته زیادی دارد. Xeon 6 SoC جدید دارای یک اتصال نوری پرسرعت برای انتقال سریع داده‌ها است که آن‌را به یک عنصر کلیدی برای پردازش محاسبات هوش مصنوعی تبدیل خواهد کرد.

جزئیات مربوط به Xeon 6 قبلا اعلام شده بود، اما برخی اطلاعات جدید در مورد این خط خاص، با نام رمز Granite Rapids-D و برنامه‌ریزی شده برای عرضه در نیمه اول سال 2025، منتشر شد.

Granite Rapids-D به شکل اختصاصی برای مقیاس‌بندی در دستگاه‌های لبه و گره‌های لبه بر مبنای معماری سیستمی واحد و شتاب‌دهی یکپارچه هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده است. چیپلت محاسباتی Xeon 6 SoC از پردازنده‌های Intel Xeon 6 با یک چیپلت ورودی/خروجی بهینه‌شده برای لبه به شکل ترکیبی استفاده می‌کند. این معماری به SoC اجازه می‌دهد عملکرد را بهبود بخشیده، مصرف انرژی را بهینه کرده و افزایش تراکم ترانزیستور نسبت به فناوری‌های قبلی را بیشتر کند.

به‌‌گفته اینتل، Granite Rapids-D  بر مبنای داده‌های تله‌متری جمع‌آوری‌شده از بیش از 90 هزار دستگاه لبه‌ طراحی شده است. این تراشه تا 32 خط PCI Express 5.0، تا 16 خط Compute Express Link (CXL) 2.0 و 2 پورت اترنت 100 گیگابیت را پشتیبانی می‌کند. از جمله پیشرفت‌های خاص لبه، می‌توان به بهبود محدوده‌ دمای عملیاتی و قابلیت اطمینان کلاس صنعتی اشاره کرد. ویژگی‌های دیگر شامل قابلیت‌های جدید شتاب‌دهی با هدف بهبود رمزگذاری و تحلیل ویدیو برای رسانه‌های OTT، VOD و پخش زنده و افزونه‌های برداری پیشرفته و افزونه‌های ماتریسی پیشرفته برای بهبود عملکرد استنتاج است.

اتصال نوری پرسرعت در قلب پردازنده قرار دارد

گروه راهکارهای فوتونیک یکپارچه اینتل، جدیدترین و اولین چیپلت اتصال محاسباتی نوری کاملا یکپارچه (OCI) خود را که با یک پردازنده اینتل ترکیب شده و قابلیت پردازش حجم زیادی از داده‌ها را دارد، به عنوان یکی از دستاوردهای امسال خود در معرض دید عموم قرار داد. چیپلت OCI نشان داده شده از 64 کانال انتقال داده 32 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند تا نشان دهد دنیای فناوری در حال حرکت به چه سمت و سویی است و چرا شرکت‌های بزرگی مثل انودیا اعلام داشته‌اند دو سال دیگر استانداردهایی مثل PCI 7.0 باید به شکل گسترده مورد استفاده قرار گیرند.

این فناوری، چشم‌انداز روشنی را برای مقیاس‌پذیری آینده‌ی اتصالات، بین خوشه‌های پردازنده مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU)و همچنین معماری‌های محاسباتی پیشرفته نوین، نوید می‌دهد. از جمله این معماری‌ها می‌توان به گسترش حافظه یکپارچه و توزیع منابع در زیرساخت‌های نوظهور هوش مصنوعی برای مراکز داده و محاسبات با کارایی بالا (HPC) اشاره کرد.

همچنین، اینتل از محصول دیگری با نام رمز Lunar Lake رونمایی کرد که برای استقرار در نسل بعدی رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. Lunar Lake با ترکیبی از هسته‌های عملکردی (P-cores) و هسته‌های کارآمدی (E-cores) و همچنین یک واحد پردازش عصبی جدید عرضه می‌شود. طبق گفته اینتل، این پردازنده تا 4 برابر سریع‌تر از نمونه‌های قبلی است و به مصرف‌کنندگان در زمینه ساخت و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد کمک زیادی می‌کند.

همچنین، Lunar Lake دارای هسته‌های جدید واحد پردازش گرافیکی Xe2 برای بهبود عملکرد در انجام بازی‌ها و جلوه‌های سنگین گرافیکی به میزان 1.5 برابر نسبت به نسل قبلی است.

 

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.