تراشه هوش مصنوعی Gaudi 3 می‌تواند بهترین تراشه H100 انویدیا را پشت سر بگذارد؟

دسته‌بندی بلاگ
فهرست مطالب

تراشه هوش مصنوعی Gaudi 3

در جریان برگزاری رویداد Intel Vision 2024، اینتل از یک محصول منحصر به فرد رونمایی کرد تا نشان دهد در حوزه هوش مصنوعی حرف‌های ناگفته زیادی دارد. اینتل ادعا می‌کند که تراشه شتاب‌دهنده هوش مصنوعی Gaudi 3 می‌تواند از پردازنده گرافیکی قدرتمند H100 شرکت انویدیا برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) پیشی بگیرد و همچنین عملکردی مشابه یا در برخی موارد بهتر از H200 انویدیا (با حافظه بیشتر) برای استنتاج مدل‌های زبانی بزرگ ارائه دهد.

اینتل در رویداد Intel Vision، ضمن پرداختن به تفاوت‌های عملکردی این محصول در مقایسه با رقبا، جزئیات دیگری در ارتباط با پردازنده فوق را فاش کرد که شامل پشتیبانی شرکت‌های سازنده رایانه (OEM) از پردازنده فوق و همچنین، معماری مرجع مبتنی بر اترنت برای مقیاس‌گذاری خوشه‌های سرور تا بیش از 8000 تراشه Gaudi 3 است.

این شرکت مستقر در سانتا کلارا، کالیفرنیا امیدوار است Gaudi 3، جانشین Gaudi 2 اینتل شود که در سال 2022 به بازار عرضه شد و باهدف مقابله با سلطه انویدیا بر بازار پردازنده‌های مخصوص هوش مصنوعی توسعه پیدا کرده بود. واقعیت این است که انودیا که رقیب جدی اینتل در این زمینه است با پردازنده‌های گرافیکی خود توانسته است بر دنیای محاسبات هوش مصنوعی اشراف پیدا کند و به تازگی از برنامه‌هایی برای راه‌اندازی خط تولید تراشه‌های بسیار قدرتمندتر جانشین H100 و H200 در اواخر سال 2024 میلادی و بر پایه معماری جدید Blackwell رونمایی کرده است.

اینتل اعلام کرده است که نمونه‌های اولیه خنک‌کننده هوا-محور و مایع‌‌-محور شتاب‌دهنده Gaudi 3 به ترتیب در سه ماهه اول و دوم سال برای مشتریان طراحی خواهند شد، اما قصد دارد نسخه خنک‌کننده با هوا را در سه ماهه سوم و نسخه خنک‌کننده با مایع را در سه ماهه چهارم عرضه کند.

در زمان عرضه، شرکت‌های دل، اچ‌پی‌اینترپرایز، لنووو و سوپرمیکرو از Gaudi 3 پشتیبانی خواهند کرد که انتظار می‌رود این تراشه را تا سه ماهه دوم دریافت کنند. همچنین، این تراشه برای تست و توسعه در پلتفرم‌های ابری در اختیار شرکای تجاری اینتل قرار گرفته است.

اشتراک‌گذاری:
برای ثبت نام در خبرنامه، عضو شوید.
مطالب مشابه
برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت، با ما در تماس باشید.